איסוף זרעי קיץ בגינה. קיץ חם בבית העיוור

קיץ חם בבית העיוור / ניצה דהן

חם, השמש במרום הרקיע, רוב שטח הגינה מוצף שמש. ובכל זאת בתחילת היום אפשר לטייל וליהנות מקרירות המגע בצמחי התבלין. אנחנו אוספים מעט להכנת משקה קר שכל פעם נבחרים מרכיבים אחרים: נענה, לואיזה, גרניום לימוני, נענה מנטה, מליסה או עשב לימון.

אחר עוברים לבקר את ערוגות  שתילי ירקות הקיץ שלנו. כבר מבשילות עגבניות אדומות!  פלפל ראשון הולך ומבשיל! החצילים מסתעפים ופורחים – הבטחה ליבול בסוף הקיץ. ומה בחלקות הזרועות? עלי התירס מזדקפים מעלה כשדרה ירוקה. הלוביה מתחילה להשתרג ולטפס בסבכה. הבמיה צומחת אף היא ורק זרע אחד של חמנייה נבט והוא צומח אל עבר החמה בקרוב ינהלו שיח חמים – הפרח והחמה!

מה עוד ניתן לעשות ביום חם שכזה? לאסוף את הצמחים היבשים בעלי הזרעים, בשעות המוקדמות של היום (או לפנות ערב כשעדיין מואר וכבר קריר) להפריד זרעים ולהכינם לבוא הסתיו.

הבה ואספר לכם כיצד אוספים את הזרעים בקלות תוך השתדלות להמעיט בפיזור לא מבוקר בערוגה: את צמחי הטופח הריחני שיבשו, עוקרים בשלימותם ובחדר הממוזג, מפרידים את התרמילים. אחר קל ופשוט לפתוח את התרמילים ולאסוף את הזרעים.

שקופית4שקופית6לעבודה עצמאית, אפשר להשתמש במגשי אוכל מחולקים לתאים  עם מכסה.  מאין ערכת עבודה. בתא אחד מניחים תרמילים או הלקטים להפרדה ובאחר שקיות רקות וסוגרים את המכסה. כל אחד יכול באופן עצמאי לקחת ערכת עבודה ובאחד התאים הריקים לשים את הזרעים המופרדים  ובשני את הפסולת אחר ניתן  לארוז – כפית זרעים בכל שקית.

את צמחיי השמיר והחסה שיבשו, עוטפים בשקית בד או ציפית גוזמים את הגבעול ועז ממוללים ומועכים את תכולת השקית הזרעים הכבדים יחסית שוקעים מטה ואת שאר החומר הצמחי ברובו ניתן להרחיק.

שקופית3שקופית2שקופית1

ואת זרעי פרחי הבר הזעירים – של הפרג והציפורנית – ניתן לאסוף בציפית אך המצאתי כלי איסוף ממיכל פלסטי של חומרי ניקוי – חצי מיכל עם הידית ובו חריץ לגבעול הצמח – מאפשר לעבור מגבעול לגבעול להכניסו דרך החריץ ולפורר את ההלקטים כך שהזרעים הזעירים נאגרים בבסיס המיכל.שקופית5

כיצד מכינים מהם תוצרת זמינה לזריעה? ככל שהזרעים זעירים יותר כמו הפרג והציפורנית, עדיף לגבש יחד בכדור זרעים או להטמיע בנייר בהכנה עצמית ואז לאחר הייבוש, ניתן לגזור פיסות לזריעה (לחצו כאן למתכון להכנת כדורי זרעים מנייר)