אוכלוסיית היעד המוגדרת כ”עיוורים” ולקויי ראייה – בעלי תעודת “עיוור”, כוללת אנשים שהקושי התפקודי שלהם נובע מעיוורון או לקות ראייה. לבד מהעול הפיסי והמגבלות הטכניות בתפקוד היומיומי, עלול העיוורון להוות מקור לקשיים רבים לעיוורים ולבני משפחותיהם, במישור הרגשי, במישור הכלכלי והן במישור החברתי והתרבותי. אוכלוסייה זו היא בעלת סוגים שונים של לקות (המתוארת להלן) חלקם נלווים לתהליך הזדקנות ולמחלות נוספות.
למידע נוסף, הקש: מושגים בנושא עיוורון ולקות ראייה.

מטרות גינון טיפולי עם בעלי מגבלת עיוורון או לקות ראייה

מטרת העל היא לאפשר לנצל ולהפעיל את הכישורים והחושים החזקים – מישוש ואחיזה פעילות ידיים, ריח טעם והאזנה לכדי חוויית עשייה. לזמן תפקוד באווירה המאפשרת “העזה אחראית” – לפעול ולבטא את יכולותיו ללא חשש מהתוצאה, תוך שיפור מיומנויותיו מבחינה פיזית ונפשית ובכך לתרום לשיפור איכות חייו. לאפשר פיתוח כישורים וכישרונות שלא ניתנה להם הזדמנויות מימוש.

– שיפור התמצאות ותפקוד במרחב

– הפעלת הכישורים התחושתיים לכדי עשייה עצמאית

– הגברת יכולת התפקוד היומיומי

– שיפור מיומנויות חברתיות

– העשרת תעסוקת הפנאי בבית ומתן כלים לתעסוקה עם בני המשפחה

– שיפור ביטחון עצמי ומצב רוח ירוד

– שיפור מיומנויות מוטוריקה עדינה וגסה

– התאמת עזרים וכלי עבודה לעיוור להעצמת עצמאותו.

– העשרת מידע, שיפור מיומנויות קוגניטיביות

– הזדמנות לפיתוח יצירתי

הפעילויות הגנניות מאפשרות תחילה, מפגש רב חושי ישיר עם החומרים הצמחיים עצמם: מגע ותחושה, ריח, מרקם, צורה וצבע בהתאם לדרגות הראייה. לחוות תהליכי צמיחה וגדילה כשמגלים את הקשר בין הטיפול שהם מעניקים לצמחים לבין הצלחת הצמיחה. ניתן לזמן מגוון רב של פעילויות במיכלים ועציצים ואדניות בבית ובחוץ – באזור מוצל מחשש הצפת אור. יש להתייחס ליכולות הפיזיות של כל קבוצת גיל בעיקר כשמתכננים עבודה בגינה.

היתרונות הייחודיים לגינון טיפולי עם עיוורים ולקויי ראייה

פעילויות גנניות מתאימות מאד לאוכלוסייה זו שכן יש בה כוון, חזרה ועקביות מסתמכת על זיכרון והתמצאות במרחב: העציץ כתחום עבודה, הזריעה בשורה עם מקל, חוט מנחה, ההשקיה כשיד אחת מכוונת את המזלף ובודקת את מצב האדמה וכמות המים. אם מסמנים בכל עציץ נקודת התחלה, ניתן לעקוב ע”י ניידות העציץ או האדם. קטיף, גיזום מתאימים אף הם לאוכלוסייה זו.

– התייחסות למעגל חיי האדם והצמח, מאפשרת שיחה מחוויות בין שני המעגלים.

הפעילות מזמנת להיות אנשים אקטיביים, יוצרים תורמים המגלים חשיבה, הנאה ו עניין תוך כדי מפגש עם תופעות תהליכים, פעולות ותוצרים. ניכרת עלייה בערכם בעיני עצמם וזולתם.

– קיימים צמחים המתאימים במיוחד לעבודה עם עיוורים:

צמחי תבלין וצמחים ריחניים אחרים, מעוררים, משמשים לזריעה, שתילה, הכנת ייחורים וגיזום ועיצוב. כמו כן מתאימים להכנת תה, שילוב בסלט, מרק ושאר מאכלים.הכרת השמנים האתרים המופקים מהם והשימוש בהם.

צמחים בעלי פרחים ריחניים ועזי צבע מתאימים לאוכלוסייה זו ומהווים גם גרייה של שרידי הראייה.

גידול ירקות מהווה חוויה נוספת גננית גסטרונומית.

צמחים בעלי טקסטורות מעניינות למגע – צמחים בעלי עלווה חזקה שלו יינזקו ממגע. עמידים וקלים לגידול. צמחים מהירי צמיחה, נביטה – שקל לזהות את השינוי בצמיחה.

צמחים רב שנתיים המאפשרים טיפול ארוך המשקף את השינויים העונתיים מחד ומזמן אחריות ועקביות בטיפול– קשר אדם צמח.

החומרים הצמחיים מזמנים פעילות יצירתית אסתטית. בפעילות זאת היצירתיות, המישוש, הדמיון ואסוציאציות צורניות חוברים יחד לעשייה התורמת לסיפוק וחדוות היצירה. להעלאת הדימוי העצמי. לעיתים קרובות נערך בזאר בו מציגים לראווה ולמכירה את פרי היצירה שלהם ולעיתים הם לוקחים, קונים לביתם את התוצר שלהם.

האזינו כאן לראיון ברשת א’ בנושא גינון טיפולי לאנשים עיוורים ולקויי ראיה (הראיון מתחיל בדקה 43:00).

נכתב ע”י: ניצה דהן, מטפלת בגינון במרכז לעיוורים בבאר שבע, בוגרת לימודי חינוך, שיקום וסיוע באמצעות גינון מכללת סמינר הקיבוצים.