אוכלוסיית היעד כוללת אנשים לאחר אירוע מוחי, פגיעות ראש עקב טראומה או מחלה, חולי סרטן, נפגעי תאונות דרכים, נפגעי חוט שדרה עקב טראומה או מחלות ניוון של מערכת העצבים ועוד.

המאפיין של כל אוכלוסיית היעד הוא קושי תפקודי שנובע ממגבלה פיזית זמנית או כרונית כגון קושי בהליכה, שיתוק או חולשה של אחת מהידיים, אשר מצריך ברוב המקרים גם שימוש באביזרי עזר כגון הליכון או כסא גלגלים

מטרות גינון טיפולי עם בעלי מגבלות פיזיות

מטרת העל היא שיפור איכות חיי האדם המטופל מבחינה פיזית ונפשית. מטרת הטיפול היא שיפור מיומנויות בתחום הפיזי, הרגשי החברתי והתפקודי.

מטרות ספציפיות בתחומים שונים הן:

– שיפור מיומנויות מוטוריקה עדינה וגסה – בהנחיית מטפל מקצועי ניתן לכוון לפעילות אשר תהווה אמצעי לחיזוק שרירים, שיפור קואורדינציה ושווי משקל, שיפור קשר עין יד ועוד.

– שיפור תחושתי – לסובלים מירידה בתחושה בידיים הפעילות עשויה לשמש לתרגול של מגע במרקמים שונים כגון אדמה, חול, מים, אבנים ועוד.

– שיפור מיומנויות חברתיות – לאדם בעל מגבלה פיזית הסובל מקשיים ביצירת קשרים חברתיים עקב תחושות של בושה, חוסר ביטחון וכדומה. טיפול קבוצתי הכולל עבודה משותפת ושיחה עשוי להגביר את היכולת ליצור קשרים חברתיים תוך כדי הפעילות באווירה נעימה.

– שיפור ביטחון עצמי ומצב רוח ירוד – במצב של אובדן יכולות פיזיות ההצלחה בפעילות גינון מעניקה תחושת הישג ואחריות.

– הגברת יכולת התפקוד היומיומי – פעילויות גינון רבות כוללות מיומנויות יומיומיות שהאדם המטופל יכול ליישם בחיים. לימוד טכניקות לשימוש בכלים מותאמים כגון מזמרה, מזלף ועוד. אימון באסטרטגיות לשימור אנרגיה ושמירה על ביטחון.

הפעילויות האפשריות הן מגוון פעילויות גינון תוך התאמת שיטות וכלי העבודה למגבלה הפיזית של האדם לפי הצורך. הפעילויות כוללות שתילה בעציצים ובאדניות, ריבוי צמחים בחממה, גידול גינת תבלינים וגן ירק, הכנת מאכלים מצמחי הגינה והכנת תה צמחים ויצירה אומנותית מחומרים טבעיים.

היתרונות המיוחדים של גינון טיפולי עם בעלי מגבלות פיזיות

גינון טיפולי עם בעלי מיגבלות פיזיות מאפשר התייחסות כוללת להיבטים פיזיים ונפשיים של האדם.

– פעילות פיזית – אפשרות להגברת הפעילות מחוץ לבית, הגברת סיבולת וכושר גופני כללי.

– תחושת סיפוק והצלחה – למרות המגבלה הפיזית יש לכל אדם יכולת ליצור חיים ויופי.

– אופטימיות כלפי העתיד – עולם הצומח, הנוגע בחיים, מעניק כוחות לאדם הנמצא במצב משבר.

– תחושת שייכות ותרומה לחברה – באמצעות יצירת מוצרים בעלי ערך כגון גידול ירקות וצמחי תבלין, אדניות פורחות ועוד, האדם המטופל יוצר קשר עם הסביבה ומסוגל להעניק לקהילה.

נכתב ע”י: מיכל ליבוביץ, מרפאה בעיסוק (M.Sc), מטפלת בגינון בשיקום פיזי וקוגניטיבי.