גינון טיפולי עם ילדים ונוער יוצר מסגרת שמאפשרת ניהול רגשות, התנהגות ויחסים במהלך הפעילות בגינה, ואשר ניתנת להעברה לתחומי חיים נוספים. תוך כדי העבודה בטבע הילדים לומדים על סביבתם, על מחזורי התפתחות ועל עצמם. אוכלוסיית היעד כוללת ילדים ונוער עם מגבלות התפתחותיות, לקויות למידה, הפרעות התנהגות, מגבלות פיסיות, קשיים רגשיים ועוד.

מטרת העל היא יצירת מרחב מאפשר, שבו הילד ירגיש בטוח ומוכל, ובכך לעזור לו לבטא את רגשותיו, את היצירתיות שבו ואת יכולותיו היחודיות.

דוגמאות למטרות בתחומי התפקוד השונים:

בתחום הרגשי – שיפור הדימוי העצמי, מתן אפשרות לביטוי לגיטימי של תוקפנות, שיפור יכולת לדחות סיפוקים, פיתוח מודעות עצמית ועוד.

בתחום הקוגניטיבי – שיפור טווח קשב וריכוז, שיפור יכולת תכנון, אימון בפתרון בעיות, שיפור זיכרון ועוד.

בתחום ההתנהגותי – שיפור יכולת לאמץ נורמות התנהגות מקובלות, פיתוח יכולת לקבל סמכות, פיתוח אסרטיביות ועוד.

בתחום החברתי – פיתוח מיומנויות לאינטראקציה חברתית, פיתוח יכולות לתקשורת מילולית, שיפור יכולת הקשבה ויכולת ויתור ועוד.

בתחום המוטורי – שיפור מוטוריקה גסה, שיפור כוח וסיבולת, שיפור מוטוריקה עדינה ותיאום עין-יד ועוד.

בתחום הסנסורי – גירוי חושי המישוש, הטעם, הריח, השמיעה והראיה, ויסות היפר/היפוסנסיטיביות ועוד.

הפעילויות האפשריות כוללות: גידול ירקות, צמחי תבלין, פרחי עונה וצמחי בית, ריבוי ע”י זריעה, ייחורים וחלוקה, הכנת מאכלים ומשקאות מתוצרת הגינה, הכנת עבודות אמנות ויצירה מחומרים צמחיים, חול, אדמה ומים, משחקים שונים הקשורים לגינה, גידול זחלים/נמלים, ועוד.

היתרונות המיוחדים לגינון טיפולי עם ילדים ונוער:

– אפשרות לקחת אחריות על אורגניזם חי ובכך להפוך ממטופל למטפל.

– אפשרות לעבוד באמצעות מטפורות הקשורות לגינה על תהליכים מקבילים בחיי הילד.

– אפשרות לחוות הצלחה בפעילות הנחשבת לנורמטיבית לשני המגדרים, תוך קבלת מוצר בעל ערך שניתן למכור או לתת.

– חיבור ל”כאן ועכשיו” ע”י התחברות לעונות השנה, לאדמה, לטבע.

– אפשרות לבטא אגרסיות בפעולות התורמות לגינה: עישוב, גיזום, חפירה ועוד.

– יכולת לחוות אופטימיות ותקווה ע”י הקשר עם אורגניזם נובט, מלבלב, פורח ומניב פרי.

– מגוון הבעיות שניתן לעזור בהן: קשיים רגשיים, קוגניטיביים, גופניים, סנסוריים, חברתיים, התנהגותיים .

– מגוון סביבות העבודה האפשריות: חדר, שדה, חורשה, חממה, רשת צל, פטיו ועוד.

– מגוון רב מאוד של פעילויות, המאפשר להתגמש בהתאם לצרכי הלקוח.

 

נכתב ע”י: לינדה סלומון, מטפלת בגינון בתחום הילדים והנוער, אגרונומית, בעלת דיפלומה “Horticultural Therapy” מטעם אוניברסיטת קובנטרי באנגליה.