אור וצל – הדפסי שמש
- נושא הפעילות: תקוה והתחדשות, צמיחה אחרי שבר
- סוג הצמח: כל צמח וחלקי צמח יתאימו
- משך זמן הפעילות שעה וחצי
- קהל היעד: הגיל שלישי, ילדים, נוער, מתמודדים עם מוגבלויות פזיות, מתמודדים עם קשיי למידה, פגועי נפש
- חוץ או פנים במקום מואר בשמש
מטרות הפעילות
האור והצל כמוטיב לשיח ושיתוף.
התבוננות במופעים של אור וצל בטבע כסימבוליקה למצבים והתמודדויות בחיי היום יום והנפש.
מהלך הפעילות
הסבר מהו הדפס שמש (ציאנוטיפ) – על נייר עם כימיקלים שפועלים באינטראקציה עם אור השמש נסדר חלקי צמחים וחפצים באופן שיצור את התמונה הרצויה.
להניח על הדף את מה שנרצה שיהיה הציור, לחשוף לשמש לכמה דקות, לשטוף מיד במים ולייבש.
לאחר שהדפים התייבשו לכתוב בצד השני של הדף את התאריך של היום, איחולים, מחשבות, תובנות. ניתן לעשות למינציה לשימור לטווח ארוך.
הציוד הדרוש
דפים ייעודיים להדפס שמש כמספר המשתתפים
חלקי צמחים ואביזרים מהסביבה בצורה שבה רוצים להדפיס
תבנית רחבה עם מים, כדי לטבול את הנייר לאחר הריאקציה עם השמש.
מומלץ להכין מראש חבל עם אטבים לתלות לייבוש את הנייר הרטוב.
כלי כתיבה, טושים
אופציה – מכשיר למינציה ושקפים ללמינציה
אופציה – הנחת לוח פרספקס שקוף על הדף עם חלקי הצמח, כדי שלא יעופו או יזוזו ברוח
נושאים לשיחה
- מושגי האור והצל כמטפורות למה שקורה לנו בחיים האישיים ובמדינה (לפי הרלוונטיות של מטרות הקבוצה)
- מקורות האור והצל, ההשפעות שלהם על צמחים על אנשים.
- התפקיד של האור ושל הצל בחיי האדם והצמח.
- נשים לב לכך שבתחילת התהליך ההדפס יהיה היכן שהצמח/חפץ יטיל צל, ואור השמש ילבין את הנייר מסביב, אך לאחר שטיפת הנייר במים והייבוש נראה שחלקי הצל הפכו לבהירים ושאר הדף שהבהיר בשמש הפך כהה. כלומר אנו חווים היפוך של הצל והאור במהלך היצירה עד התוצאה הסופית. החלפת התפקידים בין האור והצל יכולה לעורר שיח על מהו טוב ומהו רע בפרספקטיבות שונות.
- התוצאה תמיד יוצאת קצת שונה ממה שתכננו וגם זה נושא לשיחה. הסיבה – השמש זזה ואיכות הצל משתנה תוך כדי התהליך. *הפעילות תהיה מתסכלת מאד עבור אנשים פרפקציוניסטים*.
בזמן הייבוש דיברנו על הפערים בין התכנון והביצוע לתוצאה הסופית, על ציפיות, אכזבות, התאמות וחוסן (הסתגלות למציאות שאינה כפי המתוכנן).
פרטים נוספים
- הפעילות מאד מתסכלת למי שפרפקציוניסט, כיוון שהתוצאה יוצאת שונה מהתכנון.
- מומלץ לדון במטפורות של אור וצל, ואז לגשת לפעילות ההדפס. בזמן שהדפסים מתייבשים כדאי לכנס את המשתתפים לדיון נוסף בעקבות הניסיון והחוויה של הדפס השמש. זה גם הזמן המתאים לשוחח על ציפיות לעומת המציאות, אכזבות וגם השוואה חברתית, שעולה מכך שהדפים של כולם חשופים לעיון וביקורת של שאר המשתתפים.
- יש הבדלים איכותיים ניכרים בין דפי ההדפס השונים. הדפים של CANSON טובים באופן ניכר מאחרים שבדקתי, ואז הסיכוי לתוצאה דומה לתכנון עולה.
התאמת הפעילות למצבי דחק
בזמן משבר הסימבוליקה של אור וצל, ערבובם ביצירה, ויצירתם באופן לא מושלם נותנת מקום לביטוי של השבר והמציאות הלא שלמה שהאדם חווה באופן אסתטי ולא מאיים.