יציקת תמונת גבס של פרחי בר להשאיר עוד את פרחי הבר
- נושא הפעילות: עונת האביב מתחילת הלבלב והפריחה ועד לסוף הפריחה על תהליך הקמילה האובדן והשימור
- סוג הצמח: פרחי בר עונתיים מחורף לאביב
- משך זמן הפעילות כחצי שעה ובחדר שעה וחצי לפחות נוספת סה"כ שעתיים
- קהל היעד: מבוגרים וקשישים בעלי עיוורון ולקות ראייה ברובם עצמאיים
- מעט בחוץ בגינת פרחי הבר והרוב בחדר
מטרות הפעילות
מעקב והבחנה בשינויי הצמיחה של פרחי הבר.
התייחסות לתהליכי הצמיחה וסיום מחזור החיים המהיר – לאחר דאגה לדור ההמשך הבשלת פירות וזרעים.
סימבוליות ואנלוגיה לאביב הנעורים לסוף האביב כסוף החיים
הרצון לעצור את הזמן – לשמור על שליטה
פעילות יצירתית הטבעה ויציקה הפעם תהליך שרק בסופו תתגלה התוצאה לעבוד בחוסר שליטה ואי וודאות.
מהלך הפעילות
יציאה קצרה לגינת פרחי הבר למעקב אחר שינויי הצמיחה.
איסוף כמה צמחים פורחים מכל סוג לפעילות היצירה.
בחדר כל אחד בחר את אחד הצמחים משש והתייחס לפרטים.
כל אחד קיבל גוש חימר בגודל של קלמנטינה לעשות כדור ולרדד על קרש חיתוך מצופה שקית ניילון.
מניחים רינג שהכנתי ממיכל שהתחתית הוסרה – לוודא שהשטח גדול במעט מכל הצדדים.
מסדרים את הפרח על משטח החימר, מניחים דף מעל ומרדדים מעט ובודקים האם הצמח כולו הושקע. אם לא, חוזרים לרדד בשנית.
מסירים את הנייר, שולפים בזהירות את הצמח – מתקבל תשליל שקוע – נגטיב.
מקבעים את הרינג כך שהתשליל בתוך העיגול. מהדקים את שולי החימר לדפנות החיצוניים של הרינג כדי לאטום מפני זליגת עיסת הגבס.
מערבבים אבקת גבס עם מים לתערובת דלילה מטחינה. יוצקים פנימה דופקים מעט לשחרר בועות אויר ומניחים עד התגבשות כשעה
עדיין לא ברור מה תהייה התוצאה. למרות שהבאתי מוצר מוכן למישוש.
כעבור שעה הופכים ומקלפים את החימר ואורזים בשקית ובמגבת לחה לשימוש חוזר.
ואז מתגלה התבליט – הפוזיטיב. להניח לייבוש מוחלט כשבוע.
זה הזמן לשיחה.
דוגמא של הפעילות אפשר לראות כאן: https://pin.it/7IqhqQeo9
הציוד הדרוש
- אבקת גבס ומים ביחס של 1 גבס ל 2 מים בערך כ 1כוס גבס לעבודה אחת תלוי בגודל התמונה
- אפשרויות למסגרת ליציקה: – רינג ממיכל ללא הבסיס, מסגרת תמונה בגודל מתאים, תבנית אפייה ועוד
- קוביית חימר רך בגודל 5×5ס”מ לכל אחד
- קרש חיתוך עטוף שקית ניילון
- מערוך
- פינצטה לשליפת הצמח
- כלי לערבוב
- חומרים צמחיים להטבעה – הפעם פרחי בר וצמחי תבלין בפריחה
נושאים לשיחה
- לעבוד על “עיוור” כשול מבינים מה ולמה עבדנו לפי ההוראות – לסמוך על המנחה.
- על נגטיב ופוזיטיב – תשליל ותבליט. התשליל הוא היפוכו של הצמח, חלל האין צמח. לעומת תבליט – מילוי החסר בנייה מחדש.
- האם אפשר לשמר את הפריחה? להשאיר אותה עוד קצת? ואולי לשמר?
- על האביב כדימוי לנעורים המתפרצים בפריחה ובולטות. ועל אובדן עם צירופי מילים המתארים את המצב: נקטף באביב חיו, אביב נעוריו.
- על שימור, הארכת הקיום לעומת האובדן – “קצר האביב” דרכי שימור, זיכרון הנצחה.
- יצירת תמונת אביב שלא נובלת ואפשר לקחת הביתה ולהתגאות, לתת כמתנת חג.
פרטים נוספים
תוך כדי העבודה האזנו לשירו של דוד גרוסמן – לזכרו של בנו.
הלחין ושר: יהודה פוליקר לאחר מכן שיחה על השיר.
“קצר הוא כל כך האביב”
התאמת הפעילות למצבי דחק
כל הפעילות מותאמת למצב של שכול אובדן והנצחה