סיכום הסיור

שנערך בביס "התומר" 23.4.23

איילת ביטון, מנהלת ביה”ס

זהבה אבן פז, מנחה בגינון טיפולי

ניצה דהן, הוועדה להעשרה מקצועית

רישום ועריכת סיכום: חגית לוי בן נר

אוכלוסיית בית הספר הוצגה על ידי איילת, מנהלת בית הספר: – בי”ס לחינוך מיוחד מגיל יסודי עד גיל 21. מתקבלים באמצעות מחלקת הרווחה העירונית.

בעלי לקות למידה רב בעייתית אשר צברו פערים בכישורי חיים ולמידה בתחומים שונים. מורים ממקצועות מגוונים מכינים עבורם שפע של כיתות עניין באופן שניתן להרכיב חליפה מותאמת אישית לכל אחד ואחת. כל תלמיד ותלמידה מקבלים רפרטואר של פעילויות, לפי כישוריהם, והצוות עושה הכול להתאים את השילוב המתאים עבורם ולדייקו במהלך השנים.

המורים מצטיינים בגמישות וספונטאניות, קשיבות ויצירת שיתופי פעולה. בגילאים הבוגרים יותר מתחילים השתלבות בקהילה ע”י עבודה מסייעת בצה”ל, תדיראן, ברמה המתאימה.

חלק מהתלמידים מגיעים לתעודת בגרות חלקית.

 

הגינה הטיפולית קיבלה מקום חשוב, כתחום טיפולי חזק הנותן מענה לבעלי דימוי עצמי נמוך, ותועלת גדולה ביותר בהכנה לכישורי חיים,ופיתוח פוטנציאל לקידום מקצועי ותעסוקתי. כאן משתמש הצוות ביישום ידע בוטני חקלאי בסיסי לצורך הקניית  טכניקות פשוטות ונגישות לתלמידים.

התרשמנו מאוד מהדגש הסביבתי המשמעותי לזמננו, המתבטא בשילוב פעילויות בשרשרת העשייה והצריכה היומיומית, כגון: חיבור צמחי מאכל ותבלין למטבח, יכולת גידול ואספקת מזון עצמית, הכנת קומפוסט משאריות אורגניות, מחזור לגינון ולאומנות וכו.

היבט חשוב ומקומי הם קשרי הקהילה הנבנים ע”י הזמנת הקהילה להכיר ולרכוש מהתוצרת בימי שיא אטרקטיביים לכל הגילאים.

החממה:

לכל אחד אפשרות בחירה בין 5 פעילויות, הכוללות שתילה, טיפול, השקייה, דישון, הסרת רקבונות וכו.

מבחר נושאים שעלו:

  • הכרת גידולים בעונות המתאימות להם, מקור הזרעים והשתילים עשוי לתרום לאין שיעור בהצלחת הגידול והיבול
  • ירקות חורף מגדלים עד שבוע לפני פסח, קוצרים ומעבירים למטבח לבישול או סלטים.

את ירקות הקיץ שותלים שבוע לפני פסח

  • שתילי מלפפון מזן מורכב מסופקים על ידי חישתיל ומייצרים מלפפונים משובחים
  • באופן קבוע מתבצעים: הנבטה והכנת ייחורים להכרת תהליך הגידול והעבודות הנדרשות: השרשה בהורמון. זריעה עם כיסוי פרלייט להגנה מיובש.
  • זריעת אלונים (במסגרת נושא שורשים), חיבור עם הגן הבוטני בירושלים.
  • הכנת מיקס זרעים לעלי מאכל ונבטוטים בעציץ אחד.
  • דישון בתשרית מי הומוס תולעים (1/3 הומוס+2/3 מים) הוא מדשן מצוין. לוקחים את העציצים ביד ומטבילים אותם מלמטה בתמיסה.

  עיקרון קריטי בחממה: ביצוע סניטציה  ע”י שגרה שנתית, בה הפעולות מיועדות למניעת התבססות של אוכלוסיות וירוסים ומחלות בעציצים ובאדמה:

  • הוצאת אדמת גידול שסיימה מחזור גידול אל הערוגות החיצוניות ושימוש רק בתערובת חדשה לגידול חדש.
  • ניקוי והחלפת עציצים משומשים.
  • באופן קבוע משביתים את החממה לקראת החופש הגדול: מפסיקים השקייה ב-30.6 ומאפשרים התייבשות מלאה וחיטוי ע”י השמש ביולי אוגוסט

 

סיור בחצר  להכרת שילוב נושאים: גידול השראה, אומנות  צורות גיאומטריות

כאן נדרשת השקיה אינטנסיבית יחסית ולעתים נעשה שימוש ברשת הגנה ממזיקים לעלווה ולפרי.

המוקדים:

  • ג’ונגל אריזונה – צמחייה טרופית. שפע צמחי צל יוצרים אווירה אקזוטית ומקום נעים להתכנסות וישיבה.
  • בריכה אקולוגית מאוזנת – צמחיית מים המזמינה ציפורים, דוחיים ובעלי חיים מזדמנים. כאן ניתן לקבל השראה מהתבוננות ותצפית, האכלה, טיפול וכו’.
  • שילוב קרמיקה ונגרות בחצר ככלי אומנותי ותרפויטי, שיפור מיומנויות אמנותיות וטכניות, כולל נגרות, גאומטריה וכו.
  • שימוש ייחודי בצמחי תועלת – סלרי הוא אחד הירקות החזקים והמזינים בערוגות. ניתן ליבשו ולטחון כמלח, ולהשתמש באבקת מרק.
  • הכרת מחזורי גידול בתפו”א ורקפת.
  • בגינה גדלים עשבי בר למיניהם, המצטרפים למראה הג’ונגלי הפורה: נוי, הכרת הפלורה של הארץ , התבוננות בתחרות בין רגישים לעמידים, הרחקת מזיקים וכו’. למשל  מרווה משולשת/רפואית הידועה כמחטאת ברפואה טבעית ובטבע.
  • לזריעה חוזרת ניתן לשמור תרמילי אפונה ופירות פרג הלקטים, לעקוב אחרי ההבשלה, ולפני הפצת הזרעים לאסוף אותם להנבטה.
  • גם בתוך המבנה בולט מקומה של הגינה והצמחייה הסובבת בהשראה וכמקור לחומרי יצירה טבעיים לאומנות וביטוי עצמי
  • הידרופוניקה קיבלו כפרס/תרומה ע”י LivinGreen – ניתן לבחון שילוב בתנאי תחזוקה והפעלה נאותים.
  • הכנת קומפוסט משאריות המטבח והחצר.

 

מכירה: ייזום ושיווק

פותח ע”י מורים מתחומים שונים והפך פרויקט בעל ערך מוסף ייחודי.

כחלק מפיתוח החממה המשמשת כמוקד לפיתוח כישורי חיים, קידמו התלמידים יזמות לגידול עד שלב המכירה: הם יזמו תכנון על פי לוח הזמנים של מחזורי החיים השונים בגידולים, קבעו, התארגנו, חילקו תפקידים להקמת ימי שיא ומכירה. יזמו שת”פ הזמינו את הקהילה, שכנעו, הצליחו, פדו וחישבו כסף… הכסף חוזר לגינון. אין ספק שהפרויקט דורש, ומעשיר, ובו זמנית מחזק מיומנויות נלוות של תכנון וביצוע תהליך. התגייסות, התמדה בתפקיד, ייזום , שיווק  חלוקת תפקידים ושת”פ וכו’.

 

גידול תפו”א

בעציץ: שתילה בדצמבר עד ינואר והוספת אדמה בשלבים יוסיף עוד קומות. הענף התת קרקעי שמצמיח את הפקעות הוא איבר יוצא דופן וזהו תפקידו הבלעדי – נקרא סולון. היום קיימים זנים שונים, כולל סגולים. מגדלים תפודים בשקית במשך 3 חודשים. . בסיום מוציאים מהעציץ מנקים הפקעות, וזורקים את התערובת למניעת התפשטות של מחלת הגרב. (הידועה מאסון תפוחי האדמה באירלנד), ועוברת מדור לדור באדמה. נמנעים מלהשליך את  האדמה לקומפוסט.

בישראל מגדלים תפו”א בכל הארץ כל השנה בתנאים שונים. בסופר מגינים על תפוחי האדמה  באווירת חנקן.

להצלחת הגידול חשוב לקנות זני תפוחי אדמה לשתילה ממקור אורגני וטרי. ולא ממרכזי קניות שתפוחי האדמה מאוחסנים תקופות ארוכות. – זהבה ביקרה בבית אריזה וקבלה תרומה של תפוחי אדמה מזנים שונים.

* זהבה הפתיעה אותנו כשהביאה עציץ תפוחי אדמה. מעל לאדמה היו גבעולים ועלים ירוקים ורעננים. כשהפכה את העציץ, בין הרגבים באדמה נחשפו תפוחי אדמה קטנים סגולים בעלי ברק מתכתי יפיפה. הם מחוברים לצמח האם במעין חבל טבור הנקרא סטולון. ההתרגשות והעניין שזהבה שידרה במהלך החשיפה הוסיפו פליאה, אהבה וסקרנות לכולנו. זה החומר הטיפולי ממנו קורצה: להעביר את המוטיבציה לעבודה, לפלא של ההצלחה בזכות העשייה של התלמידים באשר הם.

בשיחת הסיכום שלנו כל אחד אמר בקצרה את רשמיו. אני מעלה אותם להלן:

תחילה הערותיה של זהבה:

  • כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה ואיכות הגידולים – לקנות ממקור חקלאי.
  • להישען על ידע חקלאי ולהגדיל ידע בסיסי בכל נושא שבו בוחרים לעסוק.
  • לא להתפשר על מקור הזרעים. עדיף לא זרעי איסוף עצמי.
  • זמני מחזורי הגידול מוקפדים בספטמבר הגינה יבשה מתחילים מהתחלה גידולי סתיו חורף. כשבוע לפני פסח כל גידולי החורף נקטפים ומפנים מקום לגידולי קיץ. בסוף יוני מערכת ההשקיה נסגרת וכל מה שלא נקטף, יתייבש ויאפשר התחלה חדשה מספטמבר הבא.
  • משתמשת רק בתערובת שתילה איכותית חדשה לכל הגידולים למניעת מחלות.
  • תוספת דשן נוזלי שמכינים מתשרית הומוס לצמחי המשתלה כי השקיה מרובה שוטפת גם את חומרי הדשן.
  • מתמקדת בעבודה, בעשייה בשטח הטבעי לגינון. לא מטיפה מעבירה מסר של אמון בכל אחד. מסרים שהכול אפשרי וכל אחד יכול. הגינה מאפשרת לכל אחד למצוא מה שמתאים לו – התובנות צומחות מעצמן.
  • שיתוף פעולה עם כל הצוות מעצים את האפשרויות ומאפשר פיתוח הוליסטי.
  • ריססה רק פעם אחת השנה ב”נימגארד” שמאושר כחומר הדברה אורגני נגד מזיקים ומחלות.

אז מה לקחנו איתנו מהסיור?

עדי יערן: פחות לדבר ויותר לעשות. למרות המגבלה, אין מגבלה.

רונית גולן: גינון ולא גינון טיפולי – יש ימים שלא צריך להכין תכנית עבודה. הגינה מזמנת תמיד עבודה. זהבה אדם מדהים! נושא התרמיל נהדר. לילדים שלנו מגיע הטוב ביותר ואפשר לשאוף להכי גבוה.

קרין פיטוסי: מוצפת רעיונות. הגישה ליצור את גן העדן וההזדמנות לברוא עולם בעומק. הקשר בין הלכה למעשה פשוטים גם כשמספקים העמקה והבנה.

מיכל קולני: מרגישה בבית כל פעם שמבקרת במקום וכל פעם מתחדשת. קשה לי העובדה שסוגרים את ברז המים בסוף יוני. יש עדות לכך שהדברים עובדים, ניכר שיש הטמעת הרגלים. מקבלת את הרעיון לספק יותר עבודה ממה שאפשר בפועל. הרעיון של עבודת רצף עד לתוצר נפלא!

ענבל כהן נוימן: האוכלוסייה שאני עובדת איתה בלהבות חביבה דומה. לוקחת הרבה, לקנות זרעים ושתילים ממקור איכותי כי איסוף מהגינה לא עובד לי. גם השקיה ודישון שלא עובדים לי – אאמץ את הרעיון.   אוהבת את גינת הג’ונגל, נדהמת מכל בית הספר. כיצד כל אחד תורם מתחומו המקצועי אומנות, יצירה, מטבח ועוד. אני במסגרת הזמן הנתון עושה לבד את הכול. חושבת כיצד לגייס עוד שותפים במוסד לתנופת עשייה רבה יותר.

ניצה אשל: העשייה היא אין סופית, והיחס לילדים – מאפשר להם שפע של עשייה הלכה למעשה. בחרתי לאמץ את “לא להתפשר” בחקלאות במהות התהליכים הנכונים ובחומר הצמחי שבו משתמשים.

סבטלנה יגודייב: רוצה להודות על היום המרגש כאן נותנים את כל הנשמה כי הכנה לחיים זה המוטו של בית הספר ורואים את זה בכל.  הטבע נותן כוח להמשיך.

נלי גלוזמן: לוקחת לעצמי תהליכיות – מזרע ועד למכירת התוצר. אחריות ושותפות מלאה של התלמידים.

נירית עצמון: בית ספר מקסים! מיד מרגישים באוויר זמן – בפרספקטיבה של תהליכים בלי לזרז. הילדים באים ועובדים! הייתי רוצה לתת לזה לגדול.

ניצה דהן: זו הפעם הרביעית לדעתי שאנו מקיימים סיור במקום מטעם הוועדה להעשרה מקצועית. ועדיין העושר כאן לא נגמר. החברים התייחסו להיבטים שונים שהם לוקחים איתם. ואני מתחברת לכולם אך מוסיפה את החלק בו המסר שאפשר לסמוך על כל אחד מהם שיבצע את המשימה שלקח על עצמו. עבדנו יחד אני ואחד התלמידים. בשקט ובהבנה של התהליך כולו. הוא ביצע והנחה גם אותי, שלב אחר שלב והיכן להניח את התוצר, נבטים להעתקה ושתילי ייחורים. הביטחון במה שהוא עושה וברצף התהליכים ריגש אותי מאד. ריגש אותי הגילוי כי גם כשזהבה יושבת איתנו, ברקע התלמידים הבוגרים חונכים את הצעירים ויחד הם משתמשים בכלי עבודה ללא חשש ובזהירות אחראית. מגרפים, מסדרים, גוזמים ענפים יבשים. כשהגעתי לערוגה האישית, בהתלהבות גילינו יחד שהגזרים כבר מוכנים. חיוך של אושר על פניו כשהוא עקר גזרים גדולים בעלי כמה צבעים. אין אושר גדול מההצלחה האישית וזה עוד לפני שגם הטעם ישתתף בחוויה.

שרקה קלמי: מכירה את המקום ואת זהבה כבר שנים רבות. כל פעם זאת חוויה חדשה. הילדים שמזלם להיוולד כך, המזל שלהם שהם מגיעים למקום הזה. כאן הגישה שהדברים קורים כי הטבע בשלו. זהבה לא הייתה חודש, מתברר כי גם כשאין טיפול רציף, אפשר לסמוך על הטבע. אפשר להתייחס לקיים ומה עושים ואיך מתמודדים. בעיקר כשהתשתיות הגנניות ושל הרגלי העבודה קיימים.  צריך להתמודד עם תסכול והצלחות. ילדים שמוותרים להם בכל מקום יוצרים עצלות ובינוניות. מאמצת את  דעתה של זהבה!!

זהבה אבן פז: לא רוצה לדעת את המצב הסוציואקונומי של הילדים (פרט למאפיין הכללי הבית ספרי כמובן) גם כדי להגן על עצמי. לא לדעת יוצר מפגש נקי עם התלמיד. נהנים ועושים משהו נהדר שמאפשר עוד. יש צוות ענק שתומך וזה לא התפקיד שלי, ולכן אני פנויה לתלמידים והם לי ויחד יכולים ליצור חלום.

תודה לזהבה חברתנו היקרה, לאיילת ביטון המנהלת, לכל הצוות ולילדים.

גינון טיפולי בבית ספר התומר בנס ציונה כהכנה לחיים

מוזמנות ומוזמנים לסיור בבית ספר התומר לחינוך מיוחד כיתות א-יד הנמצא בנס ציונה
אשר שם לו למטרה לטפח אדם עצמאי, השואף למימוש עצמי ולאיכות חיים.

הסיור יתקיים ביום ראשון, 23.4.23,
בין השעות 9:00 -14:30.
רח’ בן גוריון 20, נס ציונה

תכנית הסיור

09:30-09:00 • התכנסות במתחם הגינון והרשמה
09:30 -10:00 • על בית הספר, רקע והייחודיות שבו – הגב’ איילת ביטון מנהלת בית הספר
על מגמת הגינון והגינון הטיפולי בבית הספר כמנוף לפיתוח כישורי חיים- * זהבה אבן פז מטפלת בגינון
10:15-11:45 •  מפגשים עם תלמידים בפעילויות הלכה למעשה:
• קבוצת כישורי חיים, סימולציה להכנת עציץ: נתנסה בהכנת מוצר ראוי למכירה לאורך כל השלבים.
• קבוצת נאמני הסביבה, הסבר על מהות התפקיד ותחומי האחריות, סיור במסדרונות בית הספר ובחצר והצטרפות לפרויקט.
המפגשים יתקיימו בשתי קבוצות במקביל ברוטציה.
11:45-12:45 • גדולים חונכים קטנים בגינת ניצן.
גדולים וקטנים שותפים בבניית גינה חדשה במרחב בית הספר – “גינת ניצן”.
נצטרף לילדים ונעזור בהקמת הגינה.
12:45-13:15 •  מפגש עם יועצת בית הספר
13:1513:45 •  ארוחת צהרים משותפת באחריות המשתתפים.
יש להצטייד בכלי אוכל רב פעמיים.
13:45-14:15 •  שיחת סיכום ופיזור.

המשתתפים מתבקשים להישאר עד תום הסיור על מנת לכבד את המארחים ומארגני הסיור

* זהבה אבן פז: מטפלת בגינון, בוגרת סמינר הקיבוצים ומפקחת על החוות החקלאיות במחוז מרכז.

* איילת ביטון: מנהלת בית הספר

לבירורים:
[email protected]
ניצה דהן: 052-2292504
שרה קלימי: 054-6270269

עלות:
אורח/ת 80 ₪,
חבר/ת עמותה 50 ₪

לאחר ההרשמה ישלח אליכם אישור הרשמה לסיור בו תמצאו קישור להצטרפות לקבוצת וואצאפ ייעודית.

ההרשמה תיסגר ב-  21.04.2023 או כשמכסת הנרשמים תתמלא

בציפייה לראותכם, הוועדה להעשרה מקצועית

שימו לב! חברי עמותה

הכנסו לאתר עם שם משתמש וסיסמה לפני ביצוע הרכישה על מנת להנות ממחיר חבר.

קצת על המקום:

מידע נוסף על המקום בקישור הבא לחצו כאן >

איך מגיעים:

נוהל ביטול השתתפות

  1. ניתן לבטל השתתפות בפעילות עד 3 ימים לפני המועד תמורת החזר כספי, מותנה בהעברת הודעה כתובה במייל למנהלי אתר העמותה
  2. סכום הזיכוי יהיה על פי החשבונית בהפחתת 5 ₪ דמי אשראי וטיפול, הזיכוי יועבר דרך כרטיס האשראי של הקונה.
  3. יש אפשרות נוספת לקבל זיכוי מלא (קרדיט) לשימוש ברכישה עתידית באתר.

אנו נעשה כל שביכולתנו כדי להשביע את רצונכם – חברי העמותה וידידיה, נשתדל בכל מאודנו לאפשר לכם לקחת חלק במגוון הפעילויות של העמותה ובאמצעות קניה נעימה ובטוחה.