הגן של צופיה

רחל דבדבני

 

 

 

 

 

צופיה היא מסגרת התערבות ראשונית לנערות המצויות במשבר. תוכנית ההתערבות בת 3 חודשים כוללת אבחון והתערבות ראשונית טפול קצר – מועד והכנה לקראת מסגרת יעד.

 

המרכז מחולק לשני מרחבים נפרדים – מרחב המגן ומרחב הפנימייה. מרחב המגן – הוא המרחב המוגן והסגור יותר של המרכז אליו מופנות נערות בצו בית – משפט המורה על הסתכלות בתנאי נעילה. למרכז זה מגיעות נערות המצויות במשבר מואץ של הידרדרות המאופיינת על ידי בריחות, שוטטות, תפקוד לקוי במסגרת נורמטיביות, ניסיונות אובדניים, התחברות לקבוצות שוליים, התנסות באלכוהול וסמים וקיום יחסי מין בלתי מובחנים.

 

דפוסים אלה מאפיינים נערות שחוו טראומה כגון תקיפה מינית בתוך המשפחה או מחוץ לה, אלימות במשפחה, פיזית ונפשית, הזנחה, והתעללות. הנערות סובלות מדימוי עצמי נמוך, בעיות רגשיות, עזובה והפרעות אישיות.

 

אני עובדת במרחב המגן בו נשארות הנערות בדרך כלל חודש וחצי ואחר כך עוברות לפנימייה ששם המסגרת פתוחה יותר. מרחב המגן נפתח לפני שלוש שנים והקמנו בו חממה קטנה, גן תבלינים וצמחי מרפא, גן ירק, גינת קקטוסים וגינת נוי קטנה. בחממה אנחנו עובדים פעם בשבוע בקבוצות קטנות של 2-4 בנות למשך שעה וחצי. יש בחממה צמחי-אם ואנחנו מכינים מהם ייחורים – אנחנו מדברים על יצירת חיים חדשים, על הצורך בטיפוח ודאגה לצמחים. כל בת יכולה לקחת עציץ לחדר ולטפל בו.

 

החשיבות של התעסקות בטיפול וטיפוח משמעותית ביותר בקרב בנות שבדרך כלל לא זכו לטיפול וטיפוח. כל בת יכולה לבקש עציץ או עציצים כשיש לה ביקור של משפחה או עובדת סוציאלית מהקהילה. היא בוחרת עציץ שהיא רוצה ויכולה לתת אותו מתנה, הבנות מאוד גאות לתת עציץ מהחממה. כל העציצים שניתנים במתנה הם עציצים שהבנות עשו מייחורים, מהפרדות צמחים.

 

כל בת שנתנה עציץ יודעת שיש להכין עציצים חדשים תחת אלה שנתנו.

 

אנחנו גם נותנים עציצים למועדונים של הקבוצות בפנימייה, ולקישוט חדרי המורים ועציצים תלויים שמקשטים את מתחם הפנימייה והמגן, כולם מעשו ידי הבנות ועל כך יש גאווה רבה.

 

בנוסף לעציצים מייחורים יש פינת קקטוסים והבנות מפרידות את הקקטוסים ומכינות עציצי קקטוס עם קישוט של צדפים מהים (שהבאתי להם לשם כך). הבנות לומדות להעביר צמחים מעציץ קטן לעציץ גדול יותר.

 

פינה נוספת היא גן הירק – כל הירקות נזרעו ע”י הבנות – צנוניות, גזר, פטרוזיליה, עירית, בצל, שום, תפוחי אדמה, הבנות עוקבות בשמחה ובטעימה מכל צמחי הגן.

 

הפינה האהובה ביותר על הבנות היא פינת קנה הסוכר – (מומלץ) פעם בשבוע אנחנו קוטפים קנה אחד ומחלקים לכל הבנות כשכל פעם משאירים את קצהו של הקנה שנגדע ויוצרים צמח חדש. למדנו לעשות ייחורים מקנה שלם ע”י חלוקה לקטעים עם עין, כיסוי הקטע העליון בחלב של נר ושתילת הקטע עם העין באדמה.

 

פינת התבלין וצמחי המרפא היא פינה שימושית ביותר, הבנות משתמשות בנענע, מנטה, לימונית, לואיזה, לשתיית התה, על הצמחים הנוספים – רוזמרין, לבנדר, זוטא, שיבה, גרניום למוני ועוד אנחנו לומדים בכתה על שימוש בצמחים כצמחי מרפא ותבלין ואפילו מתכונים להכנת חמאת עירית או חמאת שום או מעדנים עם רוזמרין וכו’.

 

אלוורה אנחנו מגדלים בגינת המרפא אך יש גם עציץ עם אלוורה בתוך המתחם של המגן ובת שנכוותה או נפצעה משתמשת באלוורה לריפוי.

 

 

אני מלמדת בצופיה גם לימודים עיוניים ולכן אני מרחיבה את תחום הלמידה גם לכתה.

 

אנחנו לומדים על מבנה הצמח – שורש, גבעול, עלים, פרחים – האבקה, פוטוסינטזה, ריאות ירוקות בערים, תפקידי החרקים והציפורים חשיבות הצמחים לאיכות חיינו. יש שעור שמוקדש להכרת פרחי הבר המוכרים בארצנו – בנות רבות הן עולות חדשות וגם ילידות הארץ לא בדיוק מכירות את פרחי א”י. אני מביאה צילומים של הפרחים, מדברים על פרחים מוגנים – מדוע. אני משתדלת ללמד את הבנות להתבונן בטבע כולו עצים, פרחים, ציפורים, פרפרים, תוך כדי עבודה בחממה אני מפנה את תשומת לבן לציוץ של תוכי הדרכה שחיים בצופיה או עורבני וצופית להתבונן באקליפטוסים הענקיים שמקיפים אותנו, להתבונן בלבלוב ופריחה, שלכת, בקינים על העצים או גוזלים שמצייצים.

 

אני מנסה ללמד אותן להנות מהטבע לדבר על יופיו דרך הסתכלות על העצים שמסביב על הפריחות הריחות והצבעים, הבנות בדרך כלל אינן קרובות לטבע ואני מרבה לספר להן כמה אני מרבה להיות בטבע כמה חשוב לי לעבוד בגינה והן יודעות שצמחים רבים הובאו לצופיה מגינתי הפרטית.

 

תחת עץ הפיקוס הגדול שצומח במתחם המגן אנחנו מפזרים לחם לדרורים הרבים שבאים לחגוג, דרך הצדפים בהם אנחנו מקשטים את העציצים עם הקקטוסים אני מלמדת על רכיכות הים התיכון, אני קושרת את הטבע כולו הצומח עם החי ומנסה ללמד את הבנות להתקרב לעולם האמיתי הקסום שרחקנו ממנו כל כך.