הגן הטיפולי המרכז האגנהוף בגרמניה

כתבה מאת:  מתורגם מגרמנית

מיועד לקשישים עם מגבלות גופניות, סנסוריות וקוגניטיביות.

סיסמתו: לתרגל, להראות וליהנות

הרקע

עבור הרבה אנשים העיסוק בצמחים הוא תחביב מהנה, ולגבי קשישים עיסוק זה יכול להיות בעל חשיבות מיוחדת.  אולם, קשישים הסובלים ממחלות כרוניות וממגבלות, למשל, בעקבות ניתוח קטיעה, אירוע מוחי או השתלת מפרק הירך – מתקשים לבצע פעולות גנניות. לכן יש עניין במציאת דרכים לעסוק בגננות – ולו גם בקנה מידה מצומצם ובמסגרת מותאמת למגבלות.

אכן, במרכז הגריאטרי האגנהוף, הוחל ב1995- בתכנון גן טיפולי המבוסס על הניסיון שנרכש בתחום זה בארה”ב ובהולנד. הודות לתרומות של יחידים ושל מוסדות, הושלמה תוך שנתיים הקמת הגן על שטח של 200 מ”ר, ובקיץ 1997 נחנך הגן רשמית וחגיגית ע”י השר לעניינים חברתיים של המדינה (נורדסקסן, גרמניה).

תכנון הגן

עקרונית, תכנית הגן הותאמה לדרישות המחמירות של המשתמשים בכסא גלגלים, בהנחה שכך היא תתאים לרוב מוגבלי תנועה. תשומת לב הוקדשה לנגישות לערוגות; את המעברים לצד הערוגות בנו בשני מפלסים, אחד בגובה הערוגה, והאחר נמוך מהערוגה, שמשמשת אפוא כערוגה מוגבהת.

החממה מהווה המרכז הפונקציונלי של הגן – להארכת עונת הגידול, לריבוי,  לייבוש זרעים, ולעבודה במזג אוויר גרוע, וכ”כ שומרים שם את כלי העבודה.

כיוון שטווח הפעילות הגננית רחב מאד, מציע הגן הטיפולי אפשרויות עיסוק מגוונות, כגון גידול פרחים, דשא, שיחי נוי, עצי פרי, גינת אבנים, פינת תבלינים, ערוגת תות-שדה, גידול ירקות וגם פינה להכנת קומפוסט.

מטרות הגן

המטרות  הראשוניות שנקבעו לגן הטיפולי היו: בדיקה ותרגול של כושר וסיבולת של המטופלים, שיפור התפקוד של היד והזרוע, ושיפור הכישורים הקוגניטיביים והנוירו-פסיכולוגיים. הוא גם מאפשר ניתוח התנועות ופיתוח שיטות עבודה החוסכות מאמץ והמקילות על הבצוע.

הדרכים תוכננו עם דרגות קושי ועבירות שונות, כמו עליות וירידות, תשתית קשיחה או רכה, שטח ישר או בלתי אחיד. נוסף לכך הוקם בגן גרם מדרגות לצורך גיוון הנוף ותרגול להליכה נכונה.

חשוב להדגיש שהגן איננו מיועד רק לתרגול ולעבודה, אלא גם כמקור לחוויות ולחשיפה לשמש, לרוח, לריחות,  ולצבעים, כי גורמים אלה משפיעים באופן חיובי על מצב הרוח של המטופלים.

השפעת העבודה בגן

עבודת המטופלים בצוות מעודדת תקשורת בינאישית – הם מחליפים רשמים וניסיונות, מתווכחים על דעות שונות, אפילו הסובלים מאפזיה (הפרעה בשפה ובדיבור) משתמשים בידיהם וברגליהם כדי לציין משהו הקשור לצמח או לאדמה. המטופלים מתווכחים, אבל, מאחר שהם עובדים ביחד, הם גם מוכנים לקבל דעות של חבריהם.  הדיונים הללו בשעת העבודה דוחים את המחשבות הנוגות הקשורות למחלתם ולמצבם הקשה, ופותחים לפני המטופלים אשנב אל אנשים אחרים. התברר שעבודת גינון, גם אם היא חד-גונית, טובה ומעודדת חשיבה חיובית.

בתנאים נורמליים, בגינה הביתית, מקובלת חלוקת העבודה בין המינים, גם בגיל מתקדם. הנשים מטפלות בערוגת הפרחים ולפעמים בחלקת הירקות, והגברים גוזמים את הגדר ומכסחים את הדשא, מנקים את השבילים ומטפלים בקומפוסט. כחולים ומודעים למגבלותיהם בכוח פיזי, בתנועה ובקואורדינציה,  הם חוששים שלא יהיו מסוגלים לחזור אי-פעם לפעילות זו.  הגינון הטיפולי מאפשר מסגרת מוגנת לנסות חזרה מדורגת לפעילות.

גם מי שלא יכול או לא רוצה לעבוד בקבוצה, יכול לבקר בגן וליהנות מן הסביבה הנעימה. לעתים קרובות, הם נדבקים מן האווירה ומבקשים להצטרף.

עבודות גינון כמו זריעה בחלקה קטנה, שתילת צמחים, הוצאת עשבים רעים, עידור, איסוף תות-שדה או ירקות, טאטוא – יכולות להתבצע, אחרי תרגול, בכלים מתאימים ובתנוחה זקופה. המטופלים מקבלים ברצון את המאמץ הכרוך בכך.

דרושה מחשבה איך להקל על עבודות הגינון

הנה , לדוגמה, תחומים אחדים בהם דרושה מחשבה יוצרת: התאמת כלי העבודה, שינוי בתנוחת הגוף, בחירת הצמחים לגידול (צמחים פורחים, לא מסובכים לטיפול, אפשרות לגדל בערוגות או בשולחנות מוגבהים), הגבלת עבודת האדמה הקשה (עיבוד שטחי וקל בלבד, מסירת העבודות הקשות לקבלן חיצוני), הכוונה לגידול צמחי אדניות (ירקות, תבלינים ופרחים), הקלה בהוראות הקשיחות לניקיון ולסדר.

מה עושים בחורף?

גם כאשר הטבע בתרדמה (באקלים של צפון-גרמניה), אפשר לבצע עבודות בגן הטיפולי: בחממה יש לבדוק את כלי העבודה ולתקן אותם, ולסדר את חומר הזריעה והשתילה לקראת האביב; יש לטאטא את השבילים, לגזום את השיחים וכו’.

זו גם העונה בה יש לעודד מטופלים המסוגלים לכך לעיין בספרים ובעיתונים על גינון ונוי ולתכנן צורות גידול חדשות. מטלות מסוג זה מעשירות את הטיפול הנוירו-פסיכולוגי של הקשישים.

הגינון מאפשר אפוא עיסוק טיפולי במשך כל השנה. המרכז הגריאטרי מספק מידע ומארגן סמינרים בגינון טיפולי.

 

——————————————————————————————–

 

תרגם מגרמנית וערך: ד”ר מנשה הורוביץ.

M. Baumann, Ch. Berting-Hüneke, K. Pingel      “TherapieGarten: üben, schauen, genießen”.

Klinikum Hannover, Geriatrisches Zentrum Hagenhof, Rohdehof 3, 30853 Langenhagen, Deutschland

המאמר הופיע באינטרנט, באתר גרמני בו נמצא הרבה חומר על גינון טיפולי:

http://www.Garten-Therapie.de/Der_Therapiegarten_Hannover