הגן כסביבה מבריאה: פרספקטיבה תיאורטית

כתבה מאת:  תרגום מאנגלית

 The Garden as a Restorative Environment: A Theoretic Perspective

מאת: Bertabet Gowri

תקציר מאנגלית של המאמר “הגן כסביבה מבריאה: פרספקטיבה תיאורטית”,  מתוך כתב העת האמריקאי לגינון טיפולי Journal of Therapeutic Horticulture, משנת 1996 כרך מספר 8 עמ’ 15-20.

תרגמה וערכה : מיכל ליבוביץ’

כרך מספר 8 של כתב העת לעיל עוסק כולו בעיצוב נוף לצורכי בריאות וריפוי ומפורסמים בו מאמרים מעניינים רבים בנושא. המודל לניתוח הסביבה המוצג במאמר ניתן בקלות ליישום מעשי.

תוכניות גינון טיפולי הנמצאות בשלבי הקמה עשויות להיעזר במודל לתכנון סביבת העבודה בצורה שתענה על צרכי משתתפים. הגן כסביבה מבריאה ומעודדת בריאות הוא נושא המעניין תחומים המקשרים בין אסתטיותלחוויה מבריאה כמו שירותי בריאות, תיירות, עיצוב נוף ואחרים. תחומים כמו גינון טיפולי ופסיכולוגיה סביבתית חוקרים ביתר ספציפיות תהליכי הבראה ושיקום ואת הסביבה בה ניתן להשיגם. אנשים מעדיפים סביבה טבעית ברמות שונות. החל בגינון וכלה בטיול בהרים, סיפורים אישיים רבים מעידים על הכוח העצום והקסום של ההימצאות בטבע. הדרך להירגעות יכולה להיות על ידי יציאה לבילוי, או צפייה בסרט או הצגה. אך ההירגעות המקסימלית מושגת על ידי שהייה בטבע. המסמך מדגים את המורכבות והדינמיות שבחווייתההבראה והסביבה המבריאה. במטרה שהבנה של רב הממדיות של תהליכי הבראה בסביבות מבריאות יובילו לשיפור איכותם. תהליך ההבראה על פי תיאוריות שונות מצבי מחלה או חוסר תפקוד והגורמים להם וכן תהליך ההבראה ממצבים אלו מוגדרים על ידי חוקרים שונים בצורות שונות. בכל מקרה מדובר בתהליך הבראה רב מימדי.

על פי הגישה הקוגניטיבית מדובר בשיקום של הקשב הרצוני ממצב של עייפות מנטלית עקב עמס יתר על המערכות התפיסתיות. גישה אחרת רואה בירידה במתח את ההבראה. כלומר יציאה ממצב מתח אשר נוצרכתוצאה מאיום על איכות החיים. פסיכולוגים סביבתיים מתארים תהליך של הירגעות בתיאור ארבעה תהליכים קוגניטיביים עוקבים. משטח הטיפול בנפש, סביבה מבריאה מוגדרת כמשפרת תפקוד ומתוארת ככוללת מספר אלמנטים: מגע חברתי, תחושת שליטה, תחושות חיוביות, עניין. מעצבי נוף יוצרים סביבה אסתטית (באמצעות צבעים, צורות וכו’) אשר יוצרת הנאה והרגעות. אתרי תיירות מושכים אנשים הזקוקים לשבירת שגרת חייהם. האתר מעוצב במטרה ליצור איזון מחודש מבריא.

גינון טיפולי: בגינון טיפולי הסביבה צריכה לשרת מטרות פיזיות, פסיכולוגיות ופיזיולוגיות. הסביבה מותאמת ליכולות האדם, בצורה המאפשרת להתמודד עם החסר המנטלי או הפיזי. הפעילויות אמורות לספק אתגר, קבלת אחריות ומתן תחושת הישג והצלחה. כמו כן, מתן אפשרות למפגש חברתי באמצעות עבודה בקבוצה.

פרופיל של סביבה מבריאה: המאמר מציג מודל המציע ניתוח של סביבה כלשהיא על פי קריטריונים מסויימים וכך לצייר פרופיל שלה. המודל מציג גם פרופיל מומלץ של סביבה מבריאה. ההיבטים הבולטים המשפיעים באופן מובהק על איכות הסביבה המרגיעה:  1. הימצאותם של אלמנטים טבעיים – דרגת הטבעיות מול מידת מעורבות האדם. 2. גודל הסביבה – חדר קטן ואינטימי או פארק גדול. 3. מידת המעורבות בפעילות – פאסיבי- Passive Observation,  ,  – Active  השתתפותי – Participatory. 4. מידת המעורבות החברתית – עבודה לבד או עבודה בקבוצה. 5. משך הזמן בו נמשכת הפעילות – שתילה בעציצים או סיור ארוך בגן.  כל אחד מהמאפיינים נמצא על סקלה בעלת מספר דרגות. התנסויות בגנים השונים זה מזה בהיבטים אלו יוצרות איכויות שונות של החוויה האנושית. השתתפות פעילה בגינון והנאה מתוצרים מדגישה סיפוק עצמי, תחושת קהילתיות, אוטונומיה וגאווה. בסיור בגן יפני יש לעומת זאת דגש על ההנאה הויזואלית.

פרופיל סביבות שונות על פי המודל:  סיור בתערוכת פרחים – אדם המבקר בגן-פרחים יחד עם משפחתו, במהלך חצי שעה. במהלך הסיור הוא מצלם תמונות, משוחח עם משפחתו וחש בריחות, בצבעים ובקולות סביבו. אם ננסה ליצור מפה של האספקטים השונים של חוויה זו נראה שהסיור מתרחש בשטח גדול למדי, הסביבה מאופיינת במידה בינונית של טבעיות, המעורבות בפעילות היא בינונית וכוללת את הקשר עם מספר בני המשפחה והתחושות מהצפייה בסיור, למשך זמן קצר. עבודה בגינה הביתית – אדם המגנן בחצרהאחורית של ביתו ושותל פקעות באדמה במשך שעתיים. אדם זה עובד לבדו (אולי מחליף מספר משפטים עם שכן), בשטח קטן ומעוצב כולו בידי אדם, מידת המעורבות שלו בפעילות היא כמובן גבוהה שכן הוא שותל בעצמו את הפקעות למשך זמן ארוך. הפרופיל של כל אחת מהחוויות הוא שונה לגמרי, למרות שייתכן ששתיהן חוויות מאוד מבריאות. הגן לזכר ג’ואל שנאפר במנהטן – זהו גן שנבנה במטרה להיות מקום מרגיע באמצעות גירויים חושיים שונים. עיצובים מעוגלים, מרחבים פתוחים, מקומות ישיבה מוצלים, ופרגולות מכוסות גפנים הן רק חלק מהאלמנטים בגן. צלילי פעמוני רוח ומפלי מים הם חלק נוסף מהגירויים שבגן בתוספת ויסטריה ריחנית, צמחי תבלין ועצי פרי. בגן זה אשר מאופיין ברמה בינונית של טבעיות, יכול למצוא אדם מקום לבלות בו שעות ארוכות עם חבריו. הפרופיל הסביבתי, במקרה זה, יתאר סביבה מבריאה ברמה בינונית ובכן, פרופיל זה לא מספק עבור אדם אשר זקוק למעורבות חברתית גבוהה ולמעורבות גבוהה בפעילות אקטיבית.