הכנס השנתי ה-25 של עמותת אדם צומח, לקידום הגינון הטיפולי בישראל,
בנושא זהות המטפל
התקיים השנה במרכז בריאות הנפש באר יעקב.
10.04.2022 | יום ראשון | 08:30 – 15:30
לפניכם סיכומי המעגלים וההרצאות.
פיסול זהות המטפל בחוטי ברזל, עצים ואבנים
חומרים:
חוטי ברזל לקשירה (אפשר להשיג מחנות חומרי בניין)
אבנים
עצים
מספרי חיתוך
אופן העבודה:
בגינה הטיפולית אנחנו עוסקים בצומח, ובדומם כמו עצים אבנים ,שהם חומרים מאוד קשים ונוכחים ואפשר למצוא אותם במגוון רחב של גדלים וצורות. אפשר להשתמש בהם כעוגן ובסיס לעבודת פיסול בחוטי ברזל. חוט ברזל הוא חוט דק שעובר תהליך עידון וריכוך על ידי המטופל .וזה מתחיל אחרי שחותכים חוט באורך הרצוי ומחזיקים אותו בין האגודל והאצבע ומושכים כלפי חוצה ..חוזרים על הפעולה כמה פעמים עד שמשיגים חוט רך וגמיש שאפשר לשחק בו ולהפוך אותו לפסל הרצוי ובסוף מחברים אותו לאבן מיוחדת או עץ לתליה ולקשת הקירות או השולחנות בפסלים שמהווים אותנו ומזכירים לנו רגעים מסויימים
הדיל עבד אלקאדר – מורה לחינוך מיוחד, MA בהנחיית קבוצות ומטפלת באמצעות גינון, מרצה בפסגת טייבה, עובדת בבית ספר מחבה לאוטיזם בכפר ברא ובבית ספר אלאימאן לעיצוב התנהגות בטייבה.
זהות המטפל- טיפול השלכתי באמצעות ארגז חול/עזרים אחרים
הקדמה לסדנה
טיפול באמצעות ארגז חול (Sand Play Therapy):
הטיפול בארגז חול נולד עוד בשנות ה – 30 של המאה הקודמת בלונדון ונקרא בגרסתו המוקדמת “טכניקות עולם”. פיתחה אותו פסיכיאטרית ילדים בשם מרגרט לואונפלד שעבדה עם ילדים בטכניקות משחק שונות. פסיכותרפיסטית ילדים שוויצרית ותלמידתו של יונג, דורה קאלף, התלהבה מהשיטה ולמדה אותה מלואונפלד תוך שילובה עם התיאוריה של יונג וכך ייסדה את שיטת המשחק בחול היונגיאני בשנות ה – 50.
שיטת הטיפול בארגז חול היא שיטת טיפול לא מילולית אשר ניתן להגיע איתה לרמה עמוקה של הנפש. המטופל מבטא עצמו באופן אותנטי ביותר בה הוא משליך את עולמו הפנימי על ארגז החול.
בבנייה בארגז חול, הלא מודע מכוון את התהליך דרך הידיים. השיטה אינה מוגבלת בגיל, מין או שפה, ומאפשרת התבטאות לא מילולית , השפה היא שפת הדמיון.
ארגז החול הוא בעל מידות מוגדרות (50X70 ס”מ) ומלא עד מחציתו בחול ים נקי. בנוסף עומד לרשות המטופל מגוון רחב של מיניאטורות המייצגות את כל תחומי החיים, לדוגמא חיילים, בעלי חיים, כלי רכב, רהיטים, עולם-האגדות, ועוד.
המטופל מוזמן לבנות בארגז החול מה שעולה על דעתו.
המשחק בחול מאפשר מגע עם החומרים הבסיסיים מהם מורכב העולם: חול, ומים.
לא נדרשת מהמטופל מיומנות כלשהי ובשונה מהחיים יש לו שליטה מוחלטת על יצירתו. באמצעות מגוון של מיניאטורות המטופל מביע את עצמו באופן סימבולי.
החופש המוחלט ניתן בתוך גבולות מוגדרים (ארגז החול)
שלבי העבודה:
1. בחירת דמויות (הכרח פנימי)
2. עיצוב השטח
3. הצבת הדמויות בשטח
4. שאלות:
*מה מזג האוויר, *השעה ביום, * העונה, *איפוא נעים, * איפוא פחות נעים, *תספר/י לי על המקום הזה, * על הדמויות, *הקשר ביניהן, *אם היו רוצות לדבר, * מי ומה היו אומרות, * האם הן רוצות לנוע, * מי ולאן.
לפעמים נדרש לסגור את הסיפור באופן מרפא, סוף טוב, על ידי שאילת שאלות.
הבאת דוגמא לתיאור מקרה.
הפעילות:
החומרים המוגשים:
מגשי פלסטיק שקוף
אדמה
חצץ
מגוון סוקולנטים
שברי קרמיקה
מגוון חומרים מן הטבע
המטרה:
ליצור גינה מיניאטורית ממגש הפלסטיק שתייצג אותי כ”מי המטפל שבי” תוך שימוש בכל החומרים שיכולים לייצג אותי כמטפל או הדרך בה אני פועל, בדרך השלכתית.
ענת דו מוש – מטפלת באמצעות גינון, מדריכת הורים ומאמנת אישית.
סיפור הולדת הספר “מה שקרה כשקראמבל ירדה מהעץ”.
הסדנה נפתחה בסיפור האישי של טל אמוילס [מצגת]
תקציר: עקב טראומה בילדות, תאונה בבית בזמן מלחמת יום הכיפורים, אימצה טל דפוסי הימנעות ,והעדיפה לצפות בחיים במקום לחיות אותן, היה לטל עץ חרוב אחד שהפך לעץ נחמה שהיה אפשר לברוח אליו כשהיה לה קשה בבית. לאחר מפגש עם הספר של ד”ר אנאבלה שקד “לקפוץ למים”, חל מפנה בחייה, ההבנה שההימנעות מנהלת אותה הייתה נקודת מפנה, היא מצאה אומץ לנוע, עברה טיפול, פנתה ללימודים, בחרה באהבה וחיי זוגיות חדשה, [בחסות הקורונה עברה לאילת,] כתבה ספר לילדים [ מימוש עצמי] והתחילה במקום חדש לממש את כישוריה. בחיוך: ירדה מהעץ וטיפסה בסולם מסלו.
קריאה מתוך הספר: קריאה של הקטע [פרק ראשון חלק שני] על הפחדים ועל ההימנעות של קראמבל גיבורת הסיפור./קריאת הלחש והמסר שנכתב בכוכבים.
סמלים טיפוליים שהוטמעו בסיפור-
הסרט האדום – מסמל את הקשר הבטוח שדרוש לאדם על מנת שיתפקד בבטחה בעולם.
רב חבל – כף היד שמציעה עזרה
מלחית אשלגנית – [טאמבלינג וויד] צמח שמופיע בסיפור מסמל את החופש האולטימטיבי ניתק משורשיו ונע ברוח ללא מחייבות.
זרע תורמוס – גם המכה וגם התרופה.[קראמבל מעדה עליו מצד אחד ומצד שני הפך הזרע לסמל ההצלחה כשגידלה שיח תורמוס לתפארת בירח]
שיח: חשיבות לטפל במטפל-הדרכה ושיחות טיפוליות הן זכות גדולה, זכות גדולה להיות בטיפול .חשוב לי לציין את חשיבותה של ההתערבות המוקדמת בעבודה עם ילדים שאימצו דפוסי הימנעות. אפשר להגיד עליי שאני מטפלת מהסוג שדובר עליו בכנס –”המטפל הפצוע”.
הצעה לסדנה בעקבות הקריאה בספר “מה שקרה כשקראמבל ירדה מהעץ”
שלב 1: הצבת סיר ריק עם מכסה [קראמבל מכשפית-גם מכשפה גם שפית]
או לחילופין למטפלים בגינון- עציץ גדול שיש לו תחתית מצורפת.
לבקש מכל משתתף לקחת פתק ולכתוב עליו 3 פחדים, לקפל ולשים בסיר לדאוג שהמנחה אוסף אישית כל פתק ופחד ולסגור את הסיר או העציץ עם התחתית.
אחר כך לפתוח יחד כמה פתקים ולקרוא בקול ולכתוב אותם על הלוח.
לשוחח על הפחדים שהובאו לשיח.
להעלות את השאלה מה אפשר לעשות אל מול הפחדים?
את ההצעות לרשום ממול לפחדים הרשומים על הלוח
למשל: פחד מנחשים ממול [כתבנו בסדנה] – ידע/אמצעי זהירות/מה עושים לתת דגש גם על האפשרות לפנות לבקש עזרה/איך מבקשים עזרה.
שלב 2: לבקש מכל משתתף לכתוב על רצועת נייר צהובה[בדומה לרב חבל ,שהוא דמות צהובה בסיפור, דמות המסייעת, נותנת כוח ואומץ ] מהן הכוחות שלך לעמוד מול פחדים וקשיים?
לאסוף את הרצועות הצהובות לתוך משפך או מריצה קטנה פתוחה
לקרוא בקול את הנכתב, לשתף.
בסוף המפגש לחלק לכל משתתף זרע [רצוי זרע של תורמוס] כצידה לדרך= זרעים של אומץ.
באהבה,
טל.
טל אמוילס – אוהבת עצים בנשמתה, משוררת, כותבת סיפורים ומטפלת באמצעות גינון. עובדת כרכזת גינה קהילתית באילת. בימים אלה מתחילה בהקמת גינה טיפולית במרכז הורים וילדים מטעם עמותת “אור שלום” באילת.
פְּסֵיפָס – הגדרה
- תמונה המצורפת מאבנים קטנות צבעוניות המשמשת לרצפה ולקישוט (בלועזית: מוֹזָאִיקָה)
- (בהשאלה) רַבְגוֹנִיוּת
אבני הפסיפס
הרווח בין האבנים
רב שיכבתיות
הרמוניה
המטפל: סופג ומעבד בתוכו, מנסה לראות מה ניתן לעשות,
ביון מדבר על מיכל המטפל
ויניקוט מגבר על הקשר בין תינוק לאמא
הטבע מורה טוב
דברים משתנים
הגמישות, המטפל יכול להיות פגיע ולהחלים
דימויים מהטבע
גמישות
תנועה בין המרווחים, האפשרות להיות בין לבין
הומור היפוך נקודת המבט
להאיר מקום של כאב ולראות את היופי
תנאי הגידול
מוזיקה
קרקע פוריה
צמיחה
פריחה
השתנות
מרחב פוטנציאלי
מרחב פוטנציאלי על פי וויניקוט (1995) הנו המרחב בו מתחיל הסובייקט להיווצר ובו מתהווים כישוריו המאוחרים יותר לשחק, לחלום, ליצור ולפרש סמלים. וויניקוט מתייחס במושג “מרחב פוטנציאלי” לסדרת יחסים דיאלקטיים בין מציאות לפנטזיה, אני ולא אני, סמל ומסומל, כאשר כל קוטב יוצר את ניגודו, משמרו ושולל אותו. צורות ספציפיות של המרחב הפוטנציאלי כוללות את מרחב המשחק, אזור האובייקט והתופעות המעבריות. המרחב הזה הוא המקום שבו תינוק אינדיבידואלי “מתחיל להיות” ובהמשך לומד לשחק, לחלום, לעבוד, ליצור ולפרש את סמליו. עבור וויניקוט המרחב הפוטנציאלי מחבר, מחד גיסא ומפריד מאידך גיסא בין התינוק והאם. כשל ביצירת התהליך הזה או בשימורו מוביל לצורות של פסיכופתולוגיה הכוללות את חווית המחשבות, הרגשות והתפיסות החושיות של הפרט כדברים כשלעצמם, עיכוב הדמיון וכשל בהצמדת משמעות. (וויניקוט, 1995, משחק ומציאות. תל אביב, עם עובד)
ב’מרחב הפוטנציאלי’ מתקיימת עבור הילד המתפתח אפשרות לאחוז זה בצד זה אמיתות סותרות או במילים אחרות פרדוקס: מרחב זה הוא באחת גם דמיון וגם מציאות, גם אשליה וגם ההתפכחות ממנה. כוונתו של וויניקוט היא, שהילד יכול לדמיין כמעט כל דבר שעולה בדעתו לגבי העולם ולגבי עצמו, ובה בעת לדעת מהי המציאות האובייקטיבית ומגבלותיה, בלי שהשניים יפריעו זה לזה, ואין הוא חש הכרח לבחור בין שתי האמיתות. (“משבר וצמיחה” מאת: פרופ’ חנוך ירושלמי, בהוצאת הקבוץ המאוחד).
זהבה אבן פז – אגרונומית, מטפלת באמצעות גינון בבית ספר קהילתי “התומר” בנס ציונה.
תכנית הכנס:
מנחה הכנס: ישראל גלון
8:30 – 9:15 • התכנסות והרשמה
9:45 – 9:15 • ברכות ודברי פתיחה
נטע רודברג – יו”ר עמותת אדם צומח
דורית חיים – ראש מדור ריפוי בעיסוק, גינון טיפולי וטיפול באמנות במרכז לבריאות הנפש באר יעקב.
10:15 – 9:45 • אסיפת חברים
11:00 – 10:15 • איך צומחים מטפלים בגינון?
ד״ר מעין בורשטיין – עו״ס מומחית בתחומי ילדים, נוער, עבודה קבוצתית וטראומה, מדריכה בכירה, רכזת התוכנית להכשרת מטפלים בגינון במכללת אורנים.
11:00- 11:30 • טיפול בזולת והחלמה של עצמי – מבט ביקורתי על בריאות הנפש של אנשי טיפול
עדי כהן בר – נוירופסיכולוגית שיקומית מומחית, פסיכולוגית במחלקת נתיבים במרכז לבריאות הנפש בבאר יעקב.
11:45 – 11:30 • הפסקה
13:00 – 12:00 • סבב סדנאות ראשון
סבב סדנאות ראשון
1. עץ וחוט ברזל – פיסול זהות המטפל בחוטי ברזל, עצים ואבנים
הדיל עבד אלקאדר – מורה לחינוך מיוחד, MA בהנחיית קבוצות ומטפלת באמצעות גינון, מרצה בפסגת טייבה, עובדת בבית ספר מחבה לאוטיזם בכפר ברא ובבית ספר אלאימאן לעיצוב התנהגות בטייבה.
2. מטפל ירוק עד או נשיר – מי אני במרחב הגן?
האם אני רוצה לגונן על המטופל, להצל מפני השמש ולאפשר ישיבה תחת ענפי או לאפשר לו להתמודד עם עונות השנה, לזכות בקרני השמש בחורף, לייחל לפרי ולשמוח בצל בעונת השמש היוקדת?
מיכל ברנע – מרכזת ומרצה ללימודי גינון טיפולי באוניברסיטה הפתוחה.
3. טיפול השלכתי בגינה – ארגז החול משמש ככלי טיפולי השלכתי בגינה
בסדנה אספר על העבודה בארגז החול ונתנסה בכלי טיפולי השלכתי אחר, המורכב מאבנים וצמחים, באמצעותו כל אחד יבנה את ה”אני המטפל” שלו.
ענת דו מוש – מטפלת באמצעות גינון, מדריכת הורים ומאמנת אישית.
4. לגלות את הציפור הפנימית –
נתייחס לגילוי הזהות הטיפולית של המטפל והמשמעות הסימבולית של הציפורים.
סמדר חנן – מטפלת באמצעות גינון ומרצה בתכנית לגינון טיפולי בסמינר הקיבוצים ובמכללת חמדת הדרום.
5. פסיפס – החומרים מהם עשוי המטפל.
זהבה אבן פז – אגרונומית, מטפלת באמצעות גינון בבית ספר קהילתי “התומר” בנס ציונה.
6. מי אני? – שיח עמיתים על הבניית זהות המטפל בסביבות עבודה שונות
נעמה פרנק – מטפלת באמצעות גינון, עובדת בבית החולים הפסיכיאטרי לנוער בצפת.
13:45 – 13:00 • ארוחת צהריים וזמן גינה
14:15 – 13:45 • פנים אל מול פנים בגינה – מפגש מטפלים בגינה
15:30 – 14:15 • סבב סדנאות שני:
סבב סדנאות שני
1. זרעים של אומץ – מעגל שיח סביב התמודדות עם הימנעות ופעילות בנושא פחדים
סיפור הולדת הספר “מה שקרה כשקראמבל ירדה מהעץ”.
טל אמוילס – אוהבת עצים בנשמתה, משוררת, כותבת סיפורים ומטפלת באמצעות גינון. עובדת כרכזת גינה קהילתית באילת. בימים אלה מתחילה בהקמת גינה טיפולית במרכז הורים וילדים מטעם עמותת “אור שלום” באילת.
2. “גם למראה ישן יש רגע של הולדת” (נתן אלתרמן) – הגינה כמרחב התבוננות
נעסוק באפשרות להתבונן במציאות מבלי לשפוט או לפרש אותה, זאת באמצעות תרגיל התבוננות פשוטה בתמונות מהגינה שצילמו מטופלי מחלקת טיפול יום בבאר יעקב.
מיכל יניב – מטפלת באמצעות גינון במרכז לבריאות הנפש בבאר יעקב.
3. חומרים להשראה
נעסוק בתהליכי חיפוש ודיוק הזהות המקצועית, נשהה לרגע במקום המבולבל, המתלבט, המחפש, ניצור בעזרת חומרים מהטבע ייצוג סמלי אישי שייתן כיוון והשראה לחלום על הבאות.
עינב נתן שטרומצה – מטפלת באמצעות גינון, בעלת ניסיון בהדרכה ובטיפול במגוון רחב של אוכלוסיות, ביניהן: קשישים, ילדים בסיכון, משפחות שכולות, אנשים עם נכויות פיזיות, מוגבלות שכלית התפתחותית ועוד.
4. סדנת מיינדפולנס בגינה – הזמנה למרחב של שקט והקשבה
שיקמה גיבלי – מטפלת באמצעות גינון במרכז לבריאות הנפש באר יעקב.
5. גינון טיפולי עם בני משפחה מטפלים – מעגל שיח
בילי יושע – מטפלת באמצעות גינון, עבדה בבית לוינשטיין, בבית ספר ביאליק רוגוזין עם ילדים של מהגרי עבודה, בפנימיית הדר לילדים שהוצאו מהבית, בהוסטל לניצולי שואה, בעמותת עמדא, בהוסטל לנגמלים מסמים ומאלכוהול, במועדון של משרד הביטחון ובמרפאה הפסיכיאטרית באיכילוב.
אורה בר – מטפלת באמצעות גינון, עבדה בבית לוינשטיין בעמותת עמדא ובטיפול בין דורי עם קשישים עצמאיים ותלמידי תיכון.
עלות:
חבר עמותה (2022) 100 ש”ח
אורח 150 ש”ח
סטודנט 100 ש”ח
ההרשמה תיסגר ב- 5.4.22 או כשמכסת הנרשמים תתמלא, הזדרזו להירשם.
הסדרי חניה:
- למגיעים ברכב יש לקחת בחשבון מגבלת חנייה.
- מתבקשים להחנות ברחובות הסמוכים לבית החולים.
- תחנת הרכבת מרחק כעשרים דקות הליכה ממקום הכנס.
מחוץ לבית החולים יש מספר אזורי חניה אפשריים:
1. מימין לתחנת הדלק שבכניסה לבית החולים יש שביל לא סלול, ניתן לחנות שם
2. יש חניה מסודרת ברחוב שליד בית החולים
3. חניה מסודרת מול הרכבת
נוהל ביטול השתתפות
- ניתן לבטל השתתפות בפעילות עד 3 ימים לפני המועד תמורת החזר כספי, מותנה בהעברת הודעה כתובה במייל למנהלי אתר העמותה
- סכום הזיכוי יהיה על פי החשבונית בהפחתת 5 ₪ דמי אשראי וטיפול, הזיכוי יועבר דרך כרטיס האשראי של הקונה.
- יש אפשרות נוספת לקבל זיכוי מלא (קרדיט) לשימוש ברכישה עתידית באתר.
אנו נעשה כל שביכולתנו כדי להשביע את רצונכם – חברי העמותה וידידיה, נשתדל בכל מאודנו לאפשר לכם לקחת חלק במגוון הפעילויות של העמותה ובאמצעות קניה נעימה ובטוחה.