כתבה מאת: אסנת קזס
מהו מלכישוע ?
מלכישוע – כפר שיקומי לנפגעי סמים, שוכן על פיסגת הר מלכישוע שבגלבוע. הקיבוצים השכנים לכפר הם מעלה גילבוע ומירב. קהילת הבגירים הוקמה בנובמבר 1990 וקהילת הנוער הוקמה בשנת 1995, ביוזמת הרשות למלחמה בסמים ובשיתוף המועצה האזורית בקעת בית שאן.
השנה נפתחה קהילה לבני נוער דתיים ובית לנערות בקבוץ כפר רופין.
ניהול הכפר נמצא בידי עמותת נוה מלכישוע, הפיקוח והמימון בידי משרד העבודה והרווחה.
קהילת מלכישוע – בגירים, מונה כ-110 מטופלים, כ-80 נמצאים בתוך הקהילה ו-30 נוספים בהוסטלים. בקהילת הנוער כ-50 נערים ונערות בקהילה ובמעונית כ-12 נערים נוספים. לקהילת מלכישוע מתקבלים מכורים נקיים – לאחר שעברו את שלב הגמילה הפיסית.
ייעוד מלכישוע
לתמוך בנגמלים למען ירכשו דפוסי התנהגות כבני אדם ריבוניים ועצמאיים, המקיימים יחסי גומלין חיוביים עם סביבתם. משך הטיפול לבגירים – כשנה בכפר עצמו וחצי שנה בדירת הוסטל
משך הטיפול לנוער – שנה וחצי במלכישוע וחצי שנה במעונית. במלכישוע מודל שיקומי, היחודי לקהילות טיפוליות, המתאפיין ע”י ניהול עצמי של הדיירים, בליווי ופיקוח של צוות מיומן ומקצועי.
העבודה בגינון עם הבוגרים
כאמור בכפר מופעל מודל שיקומי, שהגינון על כל הבטיו מיושם בו. בגינון עובד צוות שמתחלף, ומופעל על ידי ראש צוות וסגן, להם אני מוסרת את העבודה, מגדירה ומסבירה את סדר העדיפות, ומוסרת תוכנית עבודה ליום המחרת או לימים הבאים. הבוגרים אחראים על הגינון הכללי, ליד בתי המגורים שלהם, ומטפלים בערוגות פרחים שנשתלות פעמיים בשנה לקטיף ולמכירה ,בעיקר לצוות העובדים.
מטרות הטיפול והשיקום בגינון עם הבוגרים
חשוב לציין שרוב המטופלים לא היו חשופים לעולם הצומח, ואני רואה את העבודה בגינון כחלק חשוב בטיפול ובשיקום. המטרות הן:
1. שיפור היכולת לעבודה בכלל.
2. התנסות במגע ובתחושת האדמה.
3. התנסות ביכולת לבצע מטלה כמו: שתילה ליד הטפטפטות, בעומק המתאים ובצורה הנכונה.
4. התנסות ביכולת לבדוק ולעקוב אחר הצמח, האם דרושה לו השקיה למשל, או מאוחר יותר האם דרוש עישוב?
5. חווית שלב הפריחה, בה ניתן להנות מהצבע, מהריח, מהטעם (אם יש חלק שניתן לטעום), ועוד..
6. שיפור ביכולת להנות ולקבל סיפוק מעבודה טובה שנעשתה או לחלופין ללמוד ולהסיק מסקנות מתוצאות גרועות ובלתי אחראיות.
7. שיפור ביכולת ללמוד דבר חדש, להתעניין, לשאול שאלות ועוד.
8. חיבור לאחריות המוטלת עליהם. אם לא ישתלו כמו שצריך, ולא ישקו ולא יטפחו – הצמח ימות.
9. התבוננות וחשיפה לטבע – הדבורים והצרעות שמגיעות לפרחים, התולעים, החלזונות שניזונים מהצמחים, הצבים, העופות ,פרחי הבר ועוד…
10. חיבור לאיכות הסביבה ולנקיון – הניקיון מסמים, ונקיון הסביבה מפלסטיקים, בדלי סיגריות פחיות ועוד..
חשיבות סביבה מטופחת ונקייה
הטיפול והשיקום מסמים הוא מאד קשה, ולכן אני רואה חשיבות רבה לכך שהמקום יהיה נקי ומטופח. להלן תגובות של מטופלים למראה המקום:
– “ישבתי כל השבת והתבוננתי בכלניות, זה פשוט עשה לי טוב”
– “במשך החודשיים שאני פה, נפתחו לי העיניים, המקום מקסים וזה עוזר לי בטיפול”
– “אסנת, תגידי לכולם שאת הפרחים המדהימים שאת קוטפת זה אני שתלתי”
– “את יכולה לסדר שאעבוד בצוות נוי , זה החלום שלי מאז שהגעתי למלכישוע”
– “אני ניגנב מהפרחים שכאן”
– “רק פה נחשפתי פעם ראשונה לצמחים, וזה פשוט תופס אותי”
– אחד הבוגרים:”חבל שלנו את לא מעבירה קורס גננות “(הקורס הוא רק לנוער)
– “לאחר שאני רואה את יופיים של הפרחים בבוקר , יש לי כוח להמשיך לתפקד במשך היום”.
קורס גינון לנוער
בקורס הגינון בנוער, תלמידים ברמות לימוד שונות: 10 שנות לימוד, 12 שנות לימוד ובגרויות.
הכוונה היא שהנערים ייצאו ממלכישוע לא רק נקיים מסמים אלא גם עם תעודות שיוכלו לעזור להם להשתלב בחיי הקהילה לאחר הטיפול. בלימודי הגננות יש חלק מעשי וחלק עיוני. אנחנו יוצאים הרבה לשטח, ולומדים את החומר העיוני במקרים רבים בשטח עצמו (רבים מהנערים נפלטו בגיל צעיר מבית הספר כשרובם עם בעיות קשב וריכוז).
וידיאו קונפרנס כאמצעי בלמודי הגננות במלכישוע
כיוון שהנערים לא יכולים להפגש עם נערים אחרים בני גילם בזמן הטיפול, אנחנו עובדים מול בית ספר הר וגיא בווידיאו קונפרנס, ומטפלים בנושא איכות הסביבה , כחלק מתפישה שיש קשר בין איכות החיים להתנקות מהסם. הווידיאו קונפרנס נתרם על ידי קרן איקא, תרומה שאין סימלית ממנה לקידום נושא הגינון והאהבה לארץ ישראל ואדמתה. לדוגמא הר וגיא מעבירים את נושא איכות המים ובין היתר עושים ניסויים עם צמח יקינטון המים שמנקה את המים (לנו אין מעבדה ולכן אנחנו לא יכולים לערוך בעצמנו ניסוי שכזה). אנחנו מעבירים את נושא ההדברה הביולוגית כי יש לנו חממת ירקות אורגנית שבה הנערים עובדים וחשופים לצרעות ושאר עכבישים וחרקים בהם משתמשים בהדברה ביולוגית.
מטרות הטיפול והשיקום בגינון עם הנוער
העבודה בנוער שונה לחלוטין מהבוגרים ולהלן מספר מטרות הטיפול (ולא דווקא לפי סדר חשיבות):
חשיפה לעולם החי והצומח.
הצלחה בלימודים ובבחינות – הבחינות הן בעל פה או אמריקאיות, וישנה עזרה לעולים חדשים.
חינוך לניקיון, סדר, אסטטיקה.
חינוך לעבודה ומשמעת.
עבודה על הזיכרון (מאד חשוב אצל נפגעי סמים), על ידי שינון החומר הלימודי כו למשל: לזכור 200 שמות של צמחי נוי.
קבלת אחריות – ככל שהנער יותר זמן הוא מקבל אחריות יותר גדולה ומטלות שהוא לוקח על עצמו הוא חייב לעמוד בהן, למשל נער שאחראי על ריסוסים צריך לקום ב-06.00 בבוקר ולעבוד שעה עוד לפני יום הלימודים, או נער שאחראי על השקיה וכו’..
קבלת סמכות – עם הזמן וההתקדמות בלימודים, יכול נער בוגר ללמד את הנער שזה עתה הגיע, או ללמד ולעזור לנער שנעדר והחסיר שיעורים.
עזרה הדדית – לומדים לעבוד כצוות ולעזור האחד לשני (בעיקר בפרויקטים גינוניים בהם הקמנו גינה לפי כל השלבים שלמדנו).
ללמוד להבין שכל הזמן ניתן להתקדם, כל אחד בקצב שלו ועל פי הסקרנות שלו.
לאהוב את עצמך, את הסובבים אותך, את הפרחים ובעלי החיים ואת החיים בכלל.
תיאור מקרה – שילוב נער במסגרת המשך
בשנה שעברה סיים הנער י.ש. קורס גינון במלכישוע. זמן קצר אחר כך, הוא סיים גם את הטיפול במלכישוע. בעקבות הצלחתו של י.ש. בבחינות ורצונו להמשיך בגננות, הוא קיבל עבודה במסגרת שרות לאומי בשני בתי ספר, ועל עבודתו יעידו חלק מהמכתבים שקיבלנו:
“…י.ש פועל בחממה מזה כשלושה חודשים. בחממה הוא עוסק בפעילות מגוונת: טיפול במערכת ההשקיה הממוחשבת, תחזוקת המבנה, בניה גינון ועוד..בנוסף מלווה י.ש. באופן אישי נער מקבוצת נעלה בעבודה בחממה….
י.ש. הפך למשמעותי ביותר בחממה, הוא הכניס משב של מרץ ועמלנות הן בצוות והן בקרב החניכים. הוא מגלה חריצות, יצירתיות ומקצועיות ופועל ללא ליאות לסדר, לנקות ולשפר כל פינה בחממה. י.ש. השתלב חברתית באופן נהדר בצוות החממה ואנו מתיחסים אליו כחבר צוות לכל דבר. תרומתו של י.ש. אינה מוטלת בספק, אנו מודים על צירופו לחממה ומתפעלים מכישוריו, אמינותו וחריצותו…
י.ש. יצר קשר מצוין עם התלמידים, הם רואים בו איש צוות לכל דבר וכך גם אנחנו. י.ש. אחראי, וניתן לסמוך עליו בצורה מלאה. אנחנו נתרמים בצורה משמעותית מעבודתו בביה”ס ונשמח לפתח ולהעמיק קשר זה…”
לסיכום, העבודה במלכישוע מאד מענינת וייחודית, יש מקום להרבה יצירתיות ויוזמה הן של המטופלים והן של הצוות המטפל.
*ניתן לבקר במלכישוע בקבוצות בלבד, על פי תאום מראש.
טלפון: 6488222 – 04, פקס: 6584007 – 04