ספרים בנושא טיפול בצמחים וגינון

כתבה מאת:  ריכוז מידע – מנשה הורוביץ

בחנויות של סטימצקי  בתל-אביב מצאנו את הספרים הבאים:

 גידול צמחי בית והטיפול בהם, מאת דוד לונגמן, תורגם לעברית ע”י אסתר ופרופ’ עוזי פליטמן, הוצאת שבא, תל-אביב.  המקור The Care of House Plants  פורסם ב1979- והתרגום העברי ב1982-. הספר הוא במהדורה של אלבום, עם תמונות ואיורי הדרכה רבים. נכללים בו פרטים על ההיסטוריה של כל צמח ועל גידולו, עם פירוט הטיפולים – העתקה, ריבוי, השקיה, גיזום וסמיכה ולחימה בפגעים. הצמחים מסודרים לפי שמם העברי ב-א”ב, עם ציון השם הבוטני וזנים נפוצים. המחיר 87 ש”ח.

– ספר הגינון, הגן הים-תיכוני, מאת הוגו לטימר, תורגם ע”י פרופ’ עוזי פליטן, הוצאת שבא, תל-אביב 1993.  המקור        The Mediterranean Gardener, Ed. Frances Lincoln, UK,  פורסם ב1990-. הספר הוא במהדורת אלבום, עם תמונות ואיורים. בין הפרקים: סגנון הגן, עם התייחסות לצמחים עמידים ליובש ובעלי תחזוקה קלה; עיצוב הריצוף, המכלים, הערוגות והגדרות; מבחר צמחים ים-תיכוניים; יסודות הטיפול – השקיה, קרקע, צל. המחיר 87 ש”ח.

 צמחי בית , המדריך השלם לגידול צמחי בית וטיפוחם, מאת ריצ’רד גילברט, בעריכה מדעית של ד”ר מיכאל אבישי, הוצאה Darling Kindersley, London 1988. התרגום העברי פורסם ע”י כתר, ב1999-. הספר הוא במהדורת אלבום, עם איורים ותמונות. בספר מתוארים 200 צמחים לדירה ולמרפסת. בין הנושים: הדרכה בענייני אור, מים ולחות, חום; מכלים, גיזום, קיטום, העתקה, דישון, השקיה; לחימה נגד מחלות ומזיקים ועזרה ראשונה נגד נשירה, השחרה, נבילה וכו’. המחיר 89.90 ש”ח.

– הכל על גננות בישראל, במעגל חודשי השנהמאת ולטר פרנקל, הוצאת כרטא, 1990.המחבר  היה אחראי  במשך שנים על מדור הגינון בעיתון Jerusalem Post, והוא ערך את החומר באופן כרונולוגי. נוסף לפירוט הטיפולים במשך השנה יש פרק על עניינים טכניים כמו מכלי עבודה, גידול בהידרופוניקה, תאורה מלאכותית וכו’. גודל ספר רגיל. מחיר הספר בעברית  65 ש”ח.

הספר פורסם קודם באנגלית ב1981-, ומחיר המהדורה האנגלית 83 ש”ח:

Israel Gardening Encyclopedia, Month by Month, by Walter Frankl, Ed. Carta

– הגינה הביתית, המדריך השלם לגינון, טיפול ואחזקת צמחי הגן, בעריכת שמעון ביגלמן. השתתפו בכתיבת הספר אנשי מקצוע הפעילים בתחום זה בארץ, במשתלות, בהוראה ובהדרכה: שמעון ביגלמן, אגר’ שמעון ביטון, פרופ’ יצחק בירן, ואן ונדי, גלי מלצר, ד”ר יוסף נוי, אדר’ עמית סגל, אגר’ שמעון עומר, רן פאוקר, שמואל רגב, עמית רוזנטל. בחלק אחד הספר דן בפעולות השונות בגן עם מדריך חודשי, ובחלק השני מתוארים צמחים מקבוצות שונות – עצים, שיחים, ורדים, מטפסים, עשבונים, קקטוסים, ירקות, דשא. הספר מאויר היטב, ומוגש במהדורת אלבום. הוצאת כתר, 1998.  מחיר 98.90 ש”ח

– Collins  Easy Container Gardening,  by Richard Jackson & Carolyn Hutchison, Ed. Harper & Collins, London 1996, as  paperback 1999.

מדריך קל לגידול צמחי נוי במכלים, באנגלית.. מחיר 89.60 ש”ח.

– Create a Mediterranean Garden, by Pattie Barron, Ed. Lorenz Books, UK & USA..

תיאור צמחי גן, נוי, תבלין, פרי וירקות ממקור ים-תיכוני. פרטים עבור גן קטן, ובעל תחזוקה מינימלית, וכן להשגת אווירה ויופי.  מהדורת אלבום, באנגלית.  מחיר 139 ש”ח.

– The Complete Guide to Gardening,  by Peter Mc Hoy, Ed. Lorenz Books, UK & USA, 1999

תכנון, ריצוף, גדרות, מכלים, צורות גינה שונות, בחירת הצמחים לפי המטרה ולפי העונה. גודל ספר, עם הרבה איורים. באנגלית. מחיר 79 ש”ח.

– The Illustrated Book of Home Plants, by  Nancy Gardiner, Ed. New Holland.

 

תיאור של 100 צמחי בית, עם פרטים על ריבוי והעתקה, מכלים ותנאי גידול ועזרה להגנת הצומח. מהדורת אלבום, עם הרבה איורים. באנגלית. מחיר 139 ש”ח.

הערות: אין לרשת סטימצקי רשימה מרכזית של ספרים לפי נושא, והרשימה הנ”ל מבוססת על ביקור בשלוש חנויות סטימצקי בתל-אביב.

הספרים על  נוי וגינון מסודרים בד”כ במדף “טבע”. הספרים יפים מאד מבחינה גראפית, וכדאי לדפדף בהם,  בכו-לם!

המחירים נרשמו בתחילת ינואר 2000.

ריכז מנשה הורוביץ