פרוייקט חקלאות בבית ספר לוטם לילדים אוטיסטים

כתבה מאת:  יהודית אטיאס

אטיאס יהודית (רכזת פרויקט חקלאות)

צוות ביה”ס “לוטם” עמל זו שנה שלישית בהקמתו ובהפעלתו של פרויקט ה”חקלאות” בביה”ס.

בתחילה נדרשה לכך עבודת ממושכת של גיבוש הרציונאל והמטרות, צפייה במודלים קיימים במסגרות אחרות והתאמה לצרכי האוכלוסיה, ייעוץ מקצועי בתחום החלקאות וגיוס כספים לצורך הכנת התשתית כגון: הקמת מבנה החממה, הקמת הגדר והכנת הקרקע. כשזו הסתיימה הגיע החלק היישומי אשר במסגרתו הופעלה בשטח ביה”ס “חממה לימודית“.

מעט על ביה”ס “לוטם”:

ביה”ס “לוטם” מאכלס ילדים אוטיסטיים המאופיינים בבעיות תקשורת ובעיות התנהגות מגוונות.

ביה”ס  מאכלס 35 תלמידים מאזור רחובות והסביבה, בגילאים 6-21.

עיקר העבודה עם התלמידים מתרכזת במישור השיקומי-תעסוקתי כאשר המטרה המרכזית היא להביאם לעצמאות בחיי היום יום בכל תחומי החיים: ניקיון אישי, הכשרה תעסוקתית וטיפוח סביבה נקיה.

מבנה ביה”ס שוכן בקיבוץ חולדה ועובדה זו מאפשרת לתלמידים לשהות את מרבית שעות היום במסגרת ה”טבע”, להנות מנוף פסטורלי ומרחבים ירוקים וטיולים מזדמנים בשבילי הקבוץ.

נסיונינו הממושך בעבודה עם התלמידים האוטיסטיים בשילוב המצאותינו בסביבה קיבוצית, לימד אותנו כי כל נושא הטבע, האדמה והצמחים מאוד קרוב אליהם.

הדבר בא לידי ביטוי בטיולים השונים אשר בהם נכחנו לראות כי מראה הנוף הירוק והשהייה במרחבים הפתוחים, משרים בילדים תחושת נוחות, בטחון ושלווה.

בהזדמנויות רבות יכולנו גם לראות את המשיכה הטבעית של התלמידים אל מרקם האדמה, את הרצון שלהם לגעת ולהתנסות מבלי לגלות רתיעה כלשהיא.

גם השילוב המוצלח של תלמידי בית הספר בחווה החקלאית ברחובות הוכיח וחיזק את ההנחה הבסיסית כי העבודה בתחום החקלאות מספקת גירויים גופניים, רגשיים, אינטלקטואליים וחברתיים ובעלת פוטנציאל לקדם את הילד ולעזור לו בכל אחד מהתחומים הללו.

לאור כל אלה, גילינו צורך בסיסי בהקמתה של “חממה לימודית” אשר תופעל במסגרת הבטוחה והמוכרת של בית הספר, בהדרכה הצוות המוכר, ותאפשר גם לתלמידים אשר אינם משולבים בחווה החקלאית להתנסות ולהפיק תועלת מתחום זה.

המטרות העיקריות של החממה הלימודית הן:

1.                  לאפשר לתלמידים להתנסות במגוון מיומנויות הקשורות במקצוע החקלאות על מנת להפיק הנאה מפרי עמלה.

2.                  להכיר וללמוד תהליכים ומושגים בתחום הגננות (כגון: שמות כלי העבודה, שמות הצמחים).

3.                  להקנות הכשרה מקצועית בנושא הגננות.

4.                  לאפשר שילוב בקהילה באמצעות מיומנויות שנרכשו בתחום.

העבודה החקלאית מתבצעת בשלושה מוקדים שונים אשר בתוכם משולבים התלמידים כל אחד על פי רמתו ויכולתו:

       1.         תחזוקת חצר ביה”ס וחצר החטיבה הבוגרת – כוללת פעילויות כגון: איסוף לכלוך בשטח ביה”ס ומסביבתו, גירוף עלים יבשים, טאטוא המדרכות והשקיית הצמחייה בחצר.

       2.         עבודה בחממה – כוללת מילוי עציצים בחול, סידור העציצים, שתילת שתילים בעציצים, ריבוי צמחים באמצעות ייחורים והשקיית הצמחים. העבודה מתבצעת במסגרת סככת עבודה מוצלת ומבנה החממה עצמו משמש בית גדול לצמחים.

3.         גינת ירק – הכוללת שתילה וזריעה של ירקות העונה, צמחי תבלין ופרחי העונה, נכוש עשבים, וקטיף התוצרת החקלאית.

הפעילות בכל מוקד מתבצעת על פי מערכת כיתתית קבועה, בחלקה בזוגות או בצורה אינדיבידואלית, על פי הצורך, בהדרכה איש צוות קבוע. אורך כל פעילות כ- חצי שעה עד שעה.

גודל השטח המנוצל לפעילות החקלאית הינו שטח נרחב הכולל את חצר החטיבה הצעירה והבוגרת ושטח נוסף מגודר הכולל את מבנה החממה וגינת ירק צמודה. בגינת הירק גודלו ירקות העונה כגון: בצל, לפת, צנון, כרוב, חסה, עגבניות שרי וכו’ התלמידים מטפחים את התוצרת החקלאית, קוטפים בעצמם ונהנים מסלט תוצרת עצמית במהלך הארוחות.

בנוסף נשתלו במסלעות מטופחות קקטוסים ופרחי העונה כגון: אמנון ותמר וסלסלי כסף. השטח נמצא בתוך חצר בית הספר ומהווה מוקד התעניינות והתפעלות הן מצד הורים ומבקרים בביה”ס והן מצד התלמידים השוהים בחצר בזמן ההפסקה ומציצים לתוך השטח ועוקבים אחרי השינויים והנעשה בתוך השטח.

אנו מוצאים כי פרויקט זה תורם רבות הן לצוות ביה”ס אשר שותף בפעילות יצרנית מגוונת והן לתלמידים אשר נוטלים חלק פעיל בטיפוח סביבתם הקרובה ומקנה להם מיומנויות אשר יועילו להם בעתיד.

יהודית אטיאס, בי”ס “לוטם”.

קבוץ חולדה, ד.נ. עמק שורק 76842

טל: 08-9415512