הגינון הטיפולי במרכז שיקום גראבסקי – “כל אחד יכול בדרכו”
על גינה נגישה המאפשרת הרחבת טווח יכולות ביצוע גם לנכים

כותבת ניצה דהן, בהשראת הסיור:

מחשבות ותובנות על גינון טיפולי בעקבות דבריה של הגב’ ימימה גולדברגמנהלת תחום פנאי ותעסוקה – במרכז שיקום גרבסקי 

הגענו למרכז שיקום גרבסקי שבמגדל העמק, זו הפעם השנייה (לאחר 6 שנים) במסגרת פעילויות העשרה מקצועית של עמותת “אדם צומח” – העמותה לקידום מקצוע הגינון הטיפולי בישראל.

עם כניסתנו חשתי בשינוי גדול בסביבה ובאווירה. כאילו התבהרו והתגבשו התפיסות הטיפוליות למען דיירי המקום. ואכן, לא טעיתי. צוות חם ואוהד של שלושה מטפלים בגינון ואישה קטנה וחייכנית, ימימה שמה – קבלו אותנו במרחב הגינה במקום. היום התנהל כסדרו: התכנסות והצצה חופשית למרחבי הגינה וחדר העבודה.
דברי פתיחה והצגת המרכז ע”י ימימה גולדברג, ואחר עברנו לחלקים הייחודיים לנו – עינב  נתן שטרומצה, קרן מלכיאלי יצקר ויוני בראומן ,  שהם מטפלים באמצעות גינון, ספרו על הגינון הטיפולי במקום על התמודדויות ופתרונות ועבודת הצוות של שלושת המטפלים ואחרים.
יוני בראומן שהוא בהכשרתו איש גינון טיפולי, מנהל הדיור הקהילתי בהוסטל, הכין הרצאת נושא על גידול במכלים מנותקים וכיצד ניתן לבנות ולהתאים אותם לצרכי אוכלוסייה.
ולבסוף הגיע ליאור וקנין, מר “חביתותים” לבנות ולהסביר על המוצר בשם זה. יחד מילאנו את החבית באדמה: 4 תערובת מקצועית של קוקוס פרלייט וקומפוסט (ללא טוף) ו 3 קומפוסט. ממלאים לסירוגין 1/3 שק מכל סוג בערך ואין צורך לערבב. לאחר מכן שתלנו את 75 הצמחים. ליאור הכניס תולעים אדומות לתוך הצינור המחורר שבמרכז החבית ואחר השקה את הכל עד רוויה.

היום הסתיים בתחושה של מלאות וסיפוק אך עתה נדרש זמן עיכול. לאחר דברי תודה ופרידה  התפזרנו כל אחד לדרכו.

ואני, ברכבת מכפר ברוך עד באר שבע, כהרגלי חשבתי רבות על ה”רווחים” המייחדים את הגינון הטיפולי מהיום והמקום הזה. והכל צף בערבוביה החלקים הביצועיים – טכניים ופרקטיים, החלקים המקצועיים – סיפורי הדיירים, הקשיים והפתרונות. ולסיכום הרגשתי שהיה יום מוצלח אך זה לא הכול. ואז, כשהגעתי הביתה וחלקתי את חוויות היום עם אישי, פתאום התבהר לי כי מצאתי בבית גרבסקי את ההגדרה הכי מתאימה בדבריה של ימימה גולדברג על מהות הטיפול וכיצד הגינון הטיפולי נותן מענה לנפש ולגוף גם יחד.

עבודתה בניהול פנאי ותעסוקה עם אוכלוסיית הדיירים בעלת מגבלות מורכבות, מצריכה להבין את מהות העבודה והטיפול עם כל סוגי האוכלוסייה. טיפול משקם,  טיפול משמר וטיפול המשמר למרות דעיכת היכולות. ימימה הפרידה בין הטיפולים הפיסיים והקוגניטיביים של מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, ועוד פרה רפואיים. לבין טיפולי הנפש בהם כללה יחד עם המוסיקה, האומנויות של ציור וכיור בקרמיקה גם את הגינון הטיפולי. שכן לדעתה, בגינון הטיפולי נוצרת חוויה קסומה במפגש עם האדמה חומרי הצומח ומה שמתחולל בזכות טיפול נכון, גם אם קטן כשהכול מונגש.

בשיחתנו, עם הכנת הסיכום, חזרה ימימה להדגיש כי בגינון הטיפולי ורק בו מצאה כי יש הזדמנות לטיפול לכל אחד מהדיירים גם כשהוא יכול באמצעות אצבע אחת להעניק משהו לעולם מעצמו – לזרוע גזר שכעבור תקופת הצמיחה, יוכלו לאכול אותו כל הדיירים וזה בזכותו. אחת הדיירות שהייתה חיילת וכיום, כשהגוף בגד בה, עדיין יכולה להעניק משהו לאחרים. היא כל יום, למרות מצבה הקשה במיוחד, יוצאת עם בת שרות לקטוף פרחים וצמחים מהגינה שוזרת אותם בצנצנות ומחלקת לכל חדרי הצוות כשפניה מביעות את ההצלחה להעניק מעצמה לאחרים. ושוב ימימה טוענת שזוהי דרכם להעניק משהו מעצמם לעולם שלא קיים בשאר המסגרות הטיפוליות ולכן חשוב היה לה לבנות צוות של מטפלים בגינון.

עוד הבינה ימימה, כי יעלות הטיפול ומשמעותו עולים עשרות מונים בטיפול פרטני. לכן בבית גרבסקי נחוצים שלושה מטפלים. גם בעקבות המפגש בצוות מטפלים,  צומחים ומשתבחים מעשי הגינון הטיפולי כשימימה תומכת. וכדי להפיק את המרב, הוכנה מערכת אישית לכל דייר. כל שעה מתחלפת הפעילות שלו גם מנוחה היא יחידת זמן מסודרת. וכדי לבצע כל זאת צריך כוח אדם מיומן סבלני וגדול לשנע ולסייע לכל דייר הזקוק לכך. הכנת מערכת כזאת  קשה ומייגעת אך התוצאה מעידה על חשיבותה.

אם כך, אני מבינה שהגינון הטיפולי הוא גם טיפול לנפש וגם טיפול פרקטי של עשייה בפועל, גם טיפול חברתי וגם קוגניטיבי. האם מתקבל כאן לנגד עינינו טיפול על? אני מעלה בזיכרוני את עינב, יוני וקרן המרפרפים בין עמדות העבודה השונות, רואה את הסיפוק והאתגר לתת הזדמנות לכל אחד מהדיירים לחוות את הרגע הקסום ולאפשר לו להעניק לעולם מעצמם ככל שיוכלו גם עם מצבם הולך ודועך. ואני יודעת כמה כוח, אמונה ותמיכה הם יקבלו גם מימימה.

לא נותר לי אלא להודות  על החוויה הקסומה של מפגש עם תפיסת “אני מאמין” מפרה ומצמיח.

על המקום: “מרכז שיקום גראבסקי הנו הוסטל המנוהל על ידי חב”ד ופועל בפיקוח אגף השיקום של משרד הרווחה. ההוסטל מיועד למגורי נכים סיעודיים קשים ומתמחה בטיפול בדיירים בעלי נכות פיזית קשה, חולי “טרשת נפוצה”, וחולים במחלות נוירולוגיות דומות. בהוסטל גם פועל מרכז יום חמישה ימים בשבוע. הגינון הטיפולי הנו חלק ממערכת מגוונות של תרפיות וטיפולים אשר מוצעים לדיירים ולחברי מרכז היום. כל “מטופל” נמצא בגינה בין שעה לשעתיים בשבוע, תלוי במערכת השעות וביכולות שלו. הגינה תוכננה כגינה נגישה המאפשרת לאנשים בכיסאות גלגלים להיות חלק פעיל מהתחזוקה שלה ומהעבודה שנעשית בה. יש בה אדניות מוגבהות שונות, חממה ומבנה גדול המיועד לעבודות הגינון השונות. הגינה נתרמה על ידי יהודי אמריקאי שהאמין שהפרויקט יסייע לשיקומם הפיסי והנפשי של דיירי המקום.

תכנית הסיור:

10:00-10:30  התכנסות והרשמה

10:30- 11:00 הצגת המרכז –  ימימה גולדברג *

12:00- 11:00 סיור במקום עם עינב* וקרן* . התמקדות בפתרונות ההנגשה ודרכי הטיפול במקום. כולל דוגמאות מעבודתם של המטופלים

14:00- 12:00 הרצאה וסדנא פעילה עם  יוני* :  גידול במכלים מנותקים, תוך הנגשה לצורכי האוכלוסייה.

14:00-15:00  ארוחה ושיחת סיכום

ארוחת צהריים משותפת, באחריות משתתפי הסיור

 

המנחים בסיור: ימימה גולדברג מנהלת תחום הפנאי, יוני בראומן – מטפל באמצעות גינון, עינב נתן שטרומצה – מטפלת באמצעות גינון, קרן מלכיאלי יצקר – מטפלת באמצעות גינון

קישור לאתר המקום

ארגון הסיור: ניצה דהן וסמדר חנן