סיכום הסיור
מיד כשהגענו לשער בית הספר, קבלו את פנינו תלמידים עם מאור פנים וציפייה למפגש משותף. כבר הבנתי כי יש משהו בהגדרתו כבית הספר לחיים, כי הביקור שלנו הינו עוד הזדמנות לביסוס תהליכי צמיחה ועצמאות גם למארחים.
וכך, נגלו לפנינו מרחבים לעצמאות, מרחב ועוד ועוד מרחב. איילה ביטון מנהלת בית הספר הייתה אתנו במהלך כל היום תוך שהיא מרעיפה כבוד רב ומרחב של הערכה לכל לתלמידים, למורים, ולנו האורחים.
הגינון הטיפולי משתרע על פני מרחבים שונים. החצר, המסדרונות והכיתות מעידים על עשייה מגוונת ומותאמת כך שקולו של היחיד באשר הוא נשמע יחד עם קולם של חברי הצוות, ההורים והקהילה.
התרגשנו מהצוות, מההתנסויות, מהתלמידים שהפתיעו אותנו בשיתוף בתהליכים שהם עוברים.
התרשמנו מהסביבה הלימודית האסתטית, לוחות התוכן, מרחבי המשחק המותאמים ומחדר החלומות!
נותרנו מלאי הערצה מהמנהלת הנפלאה איילה ביטון שמובילה ותומכת בכולם לאורך כל הדרך. זה לא מובן מאיליו שמנהלת בית הספר מפנה את מירב היום ללוות, להאיר ולהעיר כיצד המערכת כולה מעורבת בקידום כל תלמידה ותלמיד על פי יכולותיו, כשרונו והאתגרים שהוא מסוגל לקחת, לכדי אדם עצמאי מתפקד ומועיל.
בית הספר כצוות בחר להתפתח על פי גישת מיינדפולנס – ככלי לפיתוח הצוות והתלמידים כאחד. לכן כל הצוות משתלב בתכנית “בית הספר הסגול” מגוון כלים ותהליכים מוטמעים באורח החיים הבית ספרי – להעצמה, רגיעה ותקשורת עם שיתוף ברגשות. גישה בה אין מקום למקריות אלא לתהליכים המצריכים חזרה הרחבה ועיבוד לאורך זמן. הבעת תודה היא ערך חשוב המועלה כמעט בכל הזדמנות. מה גיליתי על עצמי ועל השותפים לתהליך, מה אקח איתי הלאה ומה עוד אוסיף כדי להרחיב ולהעמיק את היתרונות הללו. למשל אחרי יום יציאה להתנסות בעבודה: “על מה אני אומר תודה בסיום יום התנסות ועבודה?”
התפעלנו מהחשיבות שהעניקה לנו בשיחת הסיכום המהווה שיח עמיתים עמוק, המחבר את כל מה שנפרש לפנינו לגינון הטיפולי.
זוהי הפעם השלישית שאנו מקיימים סיור לבית ספר זה במהלך 15 שנות הפעילות שלי כרכזת הוועדה להעשרה מקצועית של עמותת “אדם צומח” וזה כבר מעיד על כך שיש הרבה מה ללמוד כאן על תהליכי פיתוח צוות, פיתוח תכניות לימודים ופיתוח התלמידים. כל סיור העיד על עליית מדרגה וצמיחה כללית המזמנת למידה חדשה לעוסקים בגינון טיפולי. הפעם, ברצוני לציין כי היה זה סיור מפעים ומלמד ברמות מערכתיות רבות. על תמיכה, הכלה והכנת התלמידים לעולם שמחוץ לכותלי בית הספר.
הפעם ברצוני לשים דגש על ההוויה הבין אישית. תלמידים קבלו את פנינו ותוך כדי ההכוונה לחדר ההתכנסות, ניהלו שיח בוגר ומכבד. שאלו, התעניינו ושתפו. במהלך היום קבוצת תלמידים הופיעה עם המורה למוסיקה בתיפוף מורכב על הגוף. ואז, גם אנחנו התנסינו (ללא הצלחה) נוצרה הזדמנות לשקף בחיוך כי יש מצב בו הם טובים יותר!
את ארוחת הבוקר שלנו הכינו וארזו התלמידים – מארחים למופת!
חלקו האחרון של היום היה כמובן במרחבי הגינה השונים. התלמידים השתלבו בעבודה. זהבה חברתנו הציעה לבחור שתילים לשתילת חורף. לפנק את השתילים בדשן ולהשקות. הנחיות כלליות המאפשרות מרחב בחירה רב כך שכל אחד מצא מה מתאים לו והיו אף כאלה שהדריכו אותנו.
אני מתקשה לבחור באילו מרחבים להתמקד כי כל פרט התברר כבעל חשיבות רבה להרכבת התמונה הכוללת. לכן אצרף את מה שכבר נכתב על בית הספר.
תודה רבה בשמי ובשם “אדם צומח” לאיילת ביטון מנהלת בית הספר וכל הצוות שטרח על הכנת היום כולו בהובלת חברותינו זהבה אבן פז וסמדר חנן. תודה ענקית לזהבה האחת והיחידה ולסמדר שאין שנייה לה.
רשמה: ניצה דהן
16.12.2019 “מרחבים לעצמאות” בבית ספר התומר, בנס ציונה
אנו שמחים להזמינך לסיור
שיתקיים ביום ב’ 16 בדצמבר 2019
בשעות 09:00-14:30
בבית ספר התומר בנס ציונה
כתובת: רח’ בן גוריון 20
09:00 – 09:30 • התכנסות והרשמה
09:30 – 10:00 • קבלת פנים ופתיחה – איילת ביטון מנהלת בית הספר
10:00 – 10:30 • להיות כאן ועכשיו – מיינדפולנס ובית ספר “סגול”
10:30 – 11:00 • ארוחת בוקר בריאה – תוגש ע”י מגמת מלונאות בהנחיית אריאלה תנעמי.
11:00 – 12:00 • סיור טעימות בבית הספר עם איילת ביטון
במקביל • סדנת ריבוי בחממה בהנחייתם של זהבה והתלמידים.
פעילות של חצי שעה שתתקיים ברוטציה
12.30 – 12:00 • הכנה לחיים – צוות ריפוי בעיסוק
12:30 – 13:30 • מרחבים ירוקים – סדנאות פעילות בהנחיית התלמידים במרחבים הירוקים.
13:30 – 14:00 • ארוחת צהריים משותפת באחריות המשתתפים.
יש להצטייד בכלי אוכל רב פעמיים.
14:30 – 14:00 • שיחת סיכום ופיזור
תכנית הסיור
זהבה אבן פז: מטפלת בגינון בוגרת סמינר הקיבוצים ומפקחת על החוות החקלאיות במחוז מרכז.
איילת ביטון: מנהלת בית הספר
לבירורים:
[email protected]
סמדר חנן: 054-6270269
ניצה דהן: 052-2292504
עלות:
חבר עמותה (2019) 50 ש”ח,
אורח 80 ש”ח
מספר המשתתפים מוגבל – הקדימו להירשם!
ההרשמה תסתיים ביום ו’ ה- 13.12.2019 או כשתתמלא מכסת המשתתפים.
בציפייה לראותכם,
הוועדה להעשרה מקצועית
איך מגיעים:
לו”ז תחבורה ציבורית >
יש חנייה בקרבת מקום.
לרשום ב WAZE:
“בית ספר התומר נס ציונה”.
על בית ספר התומר
בית הספר לחינוך מיוחד, ‘התומר’ – נס ציונה. קריית חינוך על אזורית קהילתית המאכלסת תלמידים “לקויי למידה רב – בעייתיים”. התלמידים כיתות א’ – יד’, מגיעים מקשת רחבה של כ- 40 ישובים.
בית הספר תומר מאמין בטיפוח בוגר אוטונומי בהתאם ליכולותיו הקוגניטיביות, הרגשיות והחברתיות, לקראת עצמאות תפקודית וחיים של איכות בקהילה. כמן כן, שואף בית הספר לשלב את תלמידיו במסגרות רגילות.
קריית חינוך המחולקת לשני בתי ספר נפרדים – יסודי וחטיבת ביניים/תיכון.
שיטות למידה –
- הפעלת תוכנית ייחודית “מרחבים לעצמאות” , התוכנית כוללת דירה בקהילה אשר במסגרתה תלמידים גרים ומשתלבים בקהילה מספר ימים בשבוע.
- תכנית לימודים אישית לכל תלמיד – אסטרטגיות הוראה ייחודיות ומעקב אחר התקדמות התלמיד.
- הכנת תלמידים, בהתאם ליכולתם, לבגרות (יחידה אחת) ורכישת תעודת מקצוע במלונאות, בגרות בטיפוח החן, אמנות, מחשבים, ולקראת הכנה לבגרות במתמטיקה ופיסיקה.
- תל”ן (תכנית לימודים נוספת) הכוללת – אילוף כלבים, משחקי חשיבה, השף הצעיר, מדעים ואנגלית, זומבה ומולטימדיה.
- מרכז להוראה מתקנת בקריאה ובחשבון.
- העשרה שפתית תוך שימת דגש על החינוך הלשוני, כתיבה.
טיפולים פרא רפואיים – קלינאות תקשורת וריפוי בעיסוק.
טיפולים שונים – טיפול באמצעות בעלי חיים, גינון טיפולי, טיפול בפסיכודרמה, טיפול באמנות, טיפול בתנועה, טיפול במוסיקה
למידע נוסף – אתר בית הספר>