חממה טיפולית מעון בר דרור, כפר סבא

ראיון עם רינת וינברג מפעילת הפרוייקט, מראיינת: מיכל ליבוביץ.

 

 

מעון בר דרור הוא מעון למפגרים בדרגות פיגור שונות מפיגור עמוק סיעודי עד פיגור קל. המעון הוא בבעלות פרטית, קיים כ- 20 שנה ונמצאים בו 100-120 חניכים בגילאי 20-70. במקום עובד  צוות רב מקצועי והוא נחשב למאוד מטופח ומצוין מבחינת הטיפול בחניכים. המעון מספק לרוב החניכים תעסוקה הן במעון עצמו והן מחוץ לו. התעסוקה כוללת בעיקר עבודות פשוטות מסוג חרושתי.

 

” מזה כשנה אנו מפעילים במעון חממה וגינת חקלאות בהם עובדים החניכים”, מספרתרינת וינברג, בוגרת הפקולטה לחקלאות ברחובות במסלול הורטיקולטורה -עיצוב נוף, העובדת במעון 3 שנים ואשר יזמה את רעיון החממה. לרינת תעודת הוראה לחקלאות ולהוראת אומנות לחינוך המיוחד.

 

“בחממה עובדת קבוצת חניכים בה משתתפים חמישה חניכים קבועים בדרגות פיגור שונות מפיגור קל עד בינוני. החניכים עובדים בעבודות שונות כמו שתילה, זריעה, השקייה, עישוב וטיפולי אחזקה שונים”,  מסבירה רינת, “בחממה אנו מגדלים צמחים שונים כמו צמחי בית, שתילי ירקות ושתילי פרחים עונתיים. את שתילי הפרחים אנו מקבלים מזריעה שלנו או ממשתלה המספקת לנו אותם. אנו מעבירים אותם לעציצים ולאחר מספר שבועות שותלים אותם בחצר המעון”.

 

“החניכים עובדים בחממה כשעתיים ביום, בשעות הבוקר, ששה ימים בשבוע. ברוב השנה אנו עסוקים בעבודות שונות אך קיימת בעיה בעונות החמות במיוחד בקיץ או במזג אוויר סוער או גשום בהם קיים צורך בפעילות חלופית, בזמנים אלו אנו עובדים במחשב או בפעילות יצירתית.”

 

מהן המטרות של הפעילות בחממה כפי שאת רואה אותן ?

 

“המטרה העיקרית היא למצוא לכל חניך את הפעילות המתאימה לו בהתאם ליכולתו ולהעדפתו האישית ויחד עם זאת להגיע לעבודה יצרנית אשר תורמת למעון, כלומר עבודה עם  עניין  ועם  זאת  תרומה  למעון שהוא למעשה ביתם של החניכים”.

 

מה מאפיין את החניכים בקבוצה?

 

“לאחד החניכים בעיות מוטוריות, לארבעה האחרים  בעיות בהבנת הוראות. שניים מהחניכים מבצעים עבודות פשוטות בלבד כגון מילוי דליים באדמה ושלושת האחרים מבצעים משימות מורכבות יותר כגון שתילה.”

 

מהו הייחוד של הפעילות בחממה?

 

“התעסוקה אינה מונוטונית כמו שאר התעסוקות, התוצר הוא משהו שצומח וחי ויש לכך השפעה מיוחדת, וכן ניתן לאכול מהירקות שאנו מגדלים. לחניך בעל הבעיות המוטוריות זהו המקום היחיד בו הוא עושה משהו יצרני !!”. רינת מציינת גם שהחניכים באים ברצון ונשארים ברצון.

 

איך היית מתארת את תהליך העבודה הטיפולית ?

 

“במהלך השנה למדתי  לזהות  את  היכולת  של  כל  אחד  ואת  העדפתו  האישית, למשל אחת מהחניכות לא אוהבת להשקות ובאופן כללי עבודה מועדפת על כולם היא ניכוש עשבים, נראה שחזרה על אותן פעולות לא מפריעה לחניכים.

 

עבודה עם אוכלוסייה הסובלת מפיגור דורשת הרבה סבלנות בגלל  שהלמידה  איטית  אך במהלך השנה הייתה התקדמות של החניכים שהתבטאה בלמידה של דברים חדשים. הדבר החשוב עבורי היה לנסות ולמצוא לכל חניך את העבודה אותה הוא אוהב לעשות ונהנה ממנה”.