פעילות קבוצתית עם קשישים

עבודה קבוצתית ותרפיה בגינון

 

הפעלת קבוצות קשישים בבית אבות גבעת השלושה


 

 

במרכז גריאטרי גבעת השלושה מופעל פרוייקט גינון ע”י עובדות סוציאליות. מספר קבוצות נפגשות באופן קבוע פעם בשבוע ומשלבות פעילות גינון ושיחה קבוצתית. על עבודתה בהפעלת קבוצה בגינון מספרת ברברה שטריק-ברגרעובדת סוציאלית:

 

 

הקבוצה-המטרות והתהליך

 

קבוצות של קשישים, בייחוד בבית אבות, באות לתת מענה לצרכים המיוחדים של אוכלוסיה זו- בדידות, ירידה בתפקוד, אובדנים וכו’. השתתפות בקבוצה מאפשרת לקשיש לפתח קשרים חברתיים וקבוצת השתייכות.

 

 

התהליך הקבוצתי מפתח אינטימיות בין חברי הקבוצה ויוצר אווירה המאפשרת פתיחות. הקבוצה מעודדת יחסי גומלין המבוססים על מטרות, אחריות וחוויות משותפות. הקבוצה הופכת להיות יחידה בפני עצמה בעיני החברים בה וגם בעיני אנשים “מבחוץ”. השתתפות בקבוצה יכולה לעזור להסתגלות והתאקלמות של קשיש “חדש” בבית האבות בכך שהיא מספקת לו קבוצת השתייכות ומאפשרת לו ליצור קשרים משמעותיים עם חברי הקבוצה.

 

קשישים צריכים להתמודד עם אובדנים רבים כגון: אובדן תפקידים בעבודה ובבית, אובדן חברים ואף אובדן בן זוג. בבית האבות מאבדים גם את מקום המגורים אשר בו חיו, לרוב במשך שנים רבות. לעיתים קרובות אנו רואים שהקשישים בבית האבות אינם מפתחים קשרים חברתיים חדשים. וזאת מהחשש שייאלצו שוב להתמודד עם אובדן חדש.

 

הקבוצה מספקת“Setting” מתאים ליצירת קשרים שמפתחים במהלך החיים של הקבוצה. החברים נותנים ומקבלים התייחסות. ההשתייכות לקבוצה מחזקת את הפרט.

 

 

קבוצה וגינון

 

הפעילות בגינון מספקת תעסוקה מעניינת. חדשה חיובית לקשיש בבית האבות. השיחות המתנהלות במהלך הפעילות קשורות לפעילות הגינון ובאופן כללי לטבע. סוג אחד של שיחות בעבודה עם קשישים הוא העלאת זיכרונות. אצל הקשישים בדרך כלל, הזיכרון לטווח הארוך שמור יותר מהזיכרון הקצר. העלאת זיכרונות אצל הקשישים היא לצורך סיכום ומתן משמעות לחיים.

 

כדי להמחיש את השילוב בין גינון לעבודה קבוצתית אפרט מספר שיחות כדוגמא:

 

 

– בפעילות של זריעה התפתחה שיחה על התחלת החיים. החברים קישרו בין הזרעים לעובר ברחם והדיון התפתח להבדלים בין אורח חיים מוגן ובין יציאה לעצמאות.

 

– פעילות של ייחורים הובילה לשיחה על זיכרונות מהילדות. הייחורים דומים לילדים קטנים.

 

– פעילות של העתקת שתילים מאפשרת לקבוצה התייחסות למעברים בחיים ולמעבר לבית האבות. המעבר לבית האבות מלווה בקשיים רבים והשיחה בקבוצה מאפשרת Ventilation . לקבל משוב מהחברים ולהרגיש “לא לבד”. בדרך זו ההשתייכות לקבוצה מחזקת את הפרט.

 

– פעילות שתילת הצמח “היהודי הנודד”, הובילה את החברים לשיחות על נדודים וסיפורי עלייה.

 

– בפעילות של טיפול בצמחים- גיזום, זיבול, השיחה התמקדה על דימוי עצמי- כיצד אני נראה בעיני עצמי ובעיני האחרים ? מה אוכל לעשות כדי להרגיש טוב יותר ? להתלבש יפה, ללכת למספרה וכו’.

 

כדאי תמיד להקשיב לחברים שמהם הרבה פעמים באים הנושאים לשיחה. לדוגמא, באחת הקבוצות אשה אמרה שלא היה לה מצב רוח טוב. היא קשרה זאת למזג האוויר ולעומת הסתיו. מכאן כיוונתי את השיחה לכל עונות השנה ומשמעותן לגבינו, דיברו על האביב כתקופת הלידה והילדות, תקופה של גדילה והתפתחות. הקיץ, הוא תקופה עד גיל ביניים-מגדלים ילדים, רואים פירות. תקופה צבעונית מאוד ומשמחת. את הסתיו קשרו לזיקנה, לקראת הסוף, השלכת קצת עצוב. החורף ראו כסוף, אבל יחד עם זאת התייחסו למעגל החיים ולהמשכיות.

 

 

אני מתחילה לרוב בהתייחסות אל הצמחים ולא ישירות אל האנשים, האנשים משליכים את רגשותיהם ומחשבותיהם על הצמחים ודרך שיחה על הצמחים חברי הקבוצה מגיעים לדבר על עצמם, באופן ישיר או עקיף.

 

בסיכום אני מביאה לפניכם כמה משפטים שנאמרו ע”י הקשישים בעצמם. מכל אחד אפשר לפתח נושא לשיחה.

 


“בגינון אנחנו מחזקים את השורשים שלנו פה בארץ”

 

“אני מקבלת סיפוק כשאני רואה את הצמחים שזרענו ושתלנו גדלים”

 

“אנו מגדלים ילדים קטנים”

 

“כיף להיפגש עם חברי הקבוצה ואנחנו יכולים להשוויץ בעבודות שלנו”