סידור פרחים

מאת: מורן חן

מטרות הפעילות

*(הפעילות הותאמה למפגשים עם מפונים במלחמת חרבות ברזל).
סידור פרחים.

מטרה:
שיח קבוצתי על עוגנים, בית, זכרונות קרובים ורחוקים.
עשייה עצמית סנסורית שמעניקה איכויות של ריכוז, חוויה מרגיעה, אפשרות לבחירה לפי העדה אישית (צבע, ריח, סוג, קומפוזיציה).
לבסוף, קבלת תוצר אסתטי ומנחם לקחת למלון -ה’בית’ הזמני.

מהלך הפעילות

החדר מסודר מראש: שולחן גדול וסביבו כסאות. או צורת ח’. הישיבה ליד השולחן כך שכולם רואים את כולם. על השולחנות מסודרים מראש צמחי סידור. (את הפרחים שמתי בשולחן נפרד, בשביל להוסיף עוד ממד לעשייה). לכל כיסא -מיכל לסידור עם ספוג.
על שולחן נוסף – מסודרים על מפה ענפים או פרחים של צמחי בית וחצר רווחים: הדס, רוזמרין, בזיליקום, חרצית, פוטוס, אלוורה, ענף הדרים וכו…

1. פתיחה: על ההתרגשות שעשויה להיות אצל אדם מצמח בקרבת ביתו. אפשרות להקריא מספרו של מאיר שלו גינת הבר (ההתפעמות מהכלנית והחצב).

2. מזמינה לבחור צמח מהמגוון או מהזכרון -שמזמן לי חוויה טובה, שמשמעותי לי, שמייצג עבורי בית… מתקיים שיתוף על הבחירות. אפשר לפתח את השיח שמתפתח.

3. הסבר קצר על עקרונות הסידור השולחני. ועל הצמחים שמיועדים לכך: חרציות, עדעד, רוסקוס, גיבסנית, אפשר גם מחטניים כמו ברוש ועוד). מומלץ לעודד התייחסות לבחירה: לריח נעים, צבע שעושה לי טוב או משמעותי לי וכו.

4. בעזרת מספריים ומזמרות -כל אחת מעצבת לה סידור פרחים שולחני. על מנת לקחת לחדר.

5. סיכום – שיתוף במילה על התחושה שלי.

הציוד הדרוש

  • צמחי סידור פרחים שולחני קטן.
  • פרחים ועלים ירוקים. מספיקים לכמות המשתתפים -זר לכל משתתף.
  • כלי מתאים.
  • ספוג ירוק לסידור
  • מזמרות ומספריים.
  • ענפים ופרחים מצמחים אופיינים לבתים והחצרות.

נושאים לשיחה

בית
משפחה
פרחים וצמחים -המשמעות עבורי.
זכרון משמעותי, זכרון נעים.

פרטים נוספים

אפשר לבחור מוזיקה מתאימה.

התאמת הפעילות למצבי דחק

הפעילות נעשתה עם מפונים אשר שוהים לאורך זמן במרחב זמני. התוצר – נלקח לחדר הזמני כמשאב של נעימות ואסטתיקה.
התהליך איפשר שעה של רוגע, שעה לאמהות לעצמן, שיחה והקשבה לחברים בקבוצה, שעה של עשייה וחווית בחירה, מפגש מרפא עם צמחים ובעיקר עם פרחים.

מורן חן

שמי מורן, מתגוררת בקיבות דגניה א', אם לשלושה בנים. בעלת תואר ראשון בחינוך חברתי ובהתמחות בלימודי ארץ ישראל, בעלת תעודת הוראה, ממכללת בית ברל. תואר שני בחינוך והוראה לילדים ונוער בסיכון ובהדרה, ממכללת אורנים. מטפלת בגינון כ - 13 שנה. עובדת בבית הספר שחף, חינוך מיוחד יסודי וחטיבת ביניים, עבור ילדים עם אתגרי קשב וריכוז ולקויות למידה. (משרד החינוך) מרכז יום לקשיש - המייסדים בעמק הירדן. מנחה בתוכנית להכשרת מטפלים בגינון באורנים. בעבר עבדתי כמטפלת בגינון במרכז של ילדים לקוי שמיעה, בבית אבות ובגני ילדים. כמו כן הנחתי קבוצות שונות.
לתכנים נוספים

כתיבת תגובה

תוכן העניינים
סידור פרחים