ערוגה קבוצתית, תמונות בתערוכה

מאת: נטע רודברג

מטרות הפעילות

הקמה משותפת של ערוגה מוגבהת, תוך הזדמנות לשיתוף פעולה, היכרות עם מיחזור חומרים בגינה, השתתפות בתהליך מובנה משלבים אשר מתקיים לאורך זמן. השתתפות חברי הקבוצה בכל השלבים כולל התכנון ואיסוף החומרים. יצירה קבוצתית משותפת אשר מקנה סיפוק, גאווה, שייכות, ציפייה לעתיד. היכולת להתבונן בכל נקודת זמן על מה שהיה ומה שיהיה ומה שיש עכשיו.

מהלך הפעילות

מתארים לקבוצה את התהליך בליווי המחשות ומזמינים לתכנון משותף. אפשר ללוות בציורים. אפשר להציע לקבוצה לבחור סוגי צמחים שנשתול בערוגה. בוחרים חלקה בגינה בה ניתן לסמן מעגל אשר קוטרו בין 2-3 מטרים. כזה שקבוצהה של עד 8 משתתפים יכולה לעמוד סביבו בנוחות. במידת הצורך מפנים חפצים/אבנים שמונחות בתוך העיגול ומתחילים להערים בתוכו שכבות של גזם, ענפים דקים, רצועות קרטון אדמה, עלי שלכת…כל חומר אורגני צמחי שמצוי בגינה. במידה ויש הרבה חומר רטוב יש להקפיד שיתייבש קצת לפני שממשיכים להערים. במקביל דואגים לאסוף ולהניח מסביב, על ההיקף, אלמנטים אשר יתחמו את המעגל וייצבו את הערימה. ענפים גדולים, סלעים, כדי קרמיקה., חלוקי נחל גדולים וכל מה שבנמצא או בהשג יד. כאשר הערימה גבוהה דיה (בין חצי מטר למטר) ניתן לפזזר קומפוסט ומעליו תערובת שתילה או אדמה שבנמצא. אזי פורסים צינור השקייה מסודר בספירלה כך שכל שטח הערוגה מושקה. משקים כמה ימים לפני ששותלים כדי לייצב את הקרקע. שותלים בהנאה על פי התכנון הקבוצתי ועל פפי תנאי המקום.

הציוד הדרוש

גזם מגוון: ענפים, עלים ,עשב, חומרים אורגניים צמחיים
שאריות קרטון (לא חובה)
סלעים, כדי קרמיקה גדולים, גזעים וכד’ כל מה שיכול לתחום ערוגה
קומפוסט
תערובת שתילה או אדמת גינה
צינור טפטפות
שתילים עונתיים
מצלמה לכל מפגש
יומן קבוצתי

נושאים לשיחה

חשיבות התכנון מראש ובדיקת התוצאה בפועל ביחס לתכנון
ההישג שנובע מהעבודה המשותפת
היכולת לצמוח לגובה על ידי הנחת שכבות וביסוסן
רגשות שעולים בהשראת העבודה קרוב לאדמה ו/או קרוב לחברים בקבוצה

פרטים נוספים

העבודה המתמדת משולי המעגל פנימה מייצרת תנאי עבודה וסטינג ייחודי. בכל מצב מתקיים קשר עין לפחות בין שניים מחברי הקבוצה, יש לנוע תוך התייחסות למי שנמצא משמאל ומימין, תחושת השייכות מתרחשת מעצם העבודה ואין הררכיה כי כולם שווים על היקף המעגל ביחס למרכז. ההשקעה, העברת החומר היא מהשוליים למרכז, כולם ביחד לאותו כיוון. המילים שנאמרות תוך די עבודה גם הן מופנות למרכז וישנה הדגשה של עשייה משותפת.
ליווי התהליך כולו בתצלום מנקודות מבט קבועות יאפשר התבוננות לאחור ומבט רטרוספקטיבי על העבודה שביצענו וחוויות שונות שפגשנו בדרך. התבוננות משותפת בתמונות, הזמנה לסדר לפי הסדר, לבחור ולהתייחס מאפשרת התבוננות נוספת ושיחה מעמיקה ומתרחבת לגבי חלקו של כל משתתף בתהליך ומשמעויות או חיבורים רגשיים שמחפשים ביטוי.
התיעוד הקבוצתי יכול להיעשות גם באמצעות יומן בו ירשמו הרשמים של הקבוצת מכל מפגש

נטע רודברג

​מטפלת בגינון מוסמכת העמותה מטפלת פרטנית ומנחה קבוצות גינון של מתמודדים במרכז לבריאות הנפש לב השרון, פרדסיה מאמינה ביכולת של כל אדם לזהות את החיבור לחיק הטבע ולמצוא בו נחמה, בטחון והזדמנות להתפתחות. מדריכה סטודנטים ומרצה במכללת אורנים
לתכנים נוספים

כתיבת תגובה

תוכן העניינים
ערוגה קבוצתית, תמונות בתערוכה