הכנת כדורי זרעי פרחי בר
- נושא הפעילות: עונות שנה – קיץ סתיו
- סוג הצמח: זרעים של פרחי בר עונתיים
- משך זמן הפעילות כ 20 דקות
- קהל היעד: מתאים לכולם
מטרות הפעילות
* התייחסות רב חושית – לזרעים גודל ומרקם. לרגבי האדמה
• התייחסות קוגניטיבית – מידע אודות הצמחים העונה מחזור החיים יתרונות הזריעה בגוש המאפשר הגנה על הזרעים העטופים בכל הצרכים עד הנביטה
• התייחסות רגשית – תחושת שחרור בזריעה בהשלכה אין צורך לכוון, להתכופף, להכין את הקרקע.
• התייחסות מוטוריקה גסה ועדינה – לישה ערבוב וכיור הכדורים. זריעה ע"י השלכת הכדורים
עידון השלכה למרחק של לא יותר ממטר או גלגול על פני הקרקע
• התייחסות אישית –העלאת זיכרון משנים קודמות
מהלך הפעילות
*בודקים את תערובת הזרעים הקטנים לסוגיהם
* מניחים חופן בקערה, מוסיפים 2-4 כוסות של אדמה וקומפוסט ומערבבים
* מוסיפים מים רק כדי התגבשות התערובת
* מערבבים בודקים ע"י הידוק חופן אם מתגבש גוש
* מגלגלים כדורים בגודל עגבניית שרי ומהדקים היטב
* מניחים על משטח לייבוש – עדיף במקום מוצל ומאוורר
* כעבור שבוע או יותר כשהכדורים יבשים ניתן לצאת לחפש מקום המתאים לפרחי הבר
* מתרגלים השלכת כדורים למרחק לא גדול או גלגול ופיזור במרחב המיועד
* ניתן לעודד נביטה ע"י השקיה במידה ומתעכבים הגשמים
הציוד הדרוש
זרעים של פרחי בר קטנים לזריעה סתווית: פרג, ציפורנית, קחוון, חרצית ועוד
אדמה
קומפוסט
קנקן מים
קערה לערבוב
כף – לא חובה
כפפות – לא חובה
סינר – לא חובה
מגש או משטח לייבוש הכדורים
נושאים לשיחה
שיחה אודות פרחי הבר, היכן הם גדלים
על החוק להגנת פרחי הבר בעלי הבצל והפקעת לעומת אלה העונתיים
סיפור הרעיון של הכנת כדורי הבר כפתרון באזורים שחונים ולא נגישים. שם יורדים גשמי מונסון אחרי תקופות יובש ארוכות. לתערובת האדמה מוסיפים גם פלפל צ'ילי למנוע את אכילת הזרעים לפני הנביטה
ניתן לספר סיפור או אגדה על פרחי הבר
* ליווי ומעקב אחר שינויים במצב הכדורים הגלויים על פני האדמה. מעודד פיתוח שרידי ראייה.
* הפעלת שיקול דעת אם להשקות במידה ולא יורד גשם
פרטים נוספים
* זריעת פרחי בר בעלי זרעים גדולים כגון תורמוס פקעות ובצלים מינן לזרוע ולטמון כרגיל.
* שיחה על החוק להגנה על פרחי הבר לאילו צמחים נועד וכיצד דרך חינוך הילדים הוטמע בחברה.הצעות לפעילויות המשך: בנייה בבוץ עבודה עם אדמה. או גידול צמחים תלויים בכדור אדמה בסגנון אומנות יפנית – הנקרא קוקדמה.