זיתים מן הבוסתן

מאת: ניצה דהן

מטרות הפעילות

אבחנה,
פעילות מוטורית
העלאת זיכרון משנים קודמות היו מטרות הפעילות
כמובן גם הכנת זיתים כבושים במלח – תוצר בעבודה עצמית
חווית הצלחה – העלאת הדימוי העצמי בעיני העצמי ובעיני האחר.
הזדמנות למפגש חברתי סביב זיתים מתוצרת עצמית

מהלך הפעילות

השנה, גדר השיפוץ של בית התרבות, הצר את המרחב שבין העצים לכן רק זיהינו בין הענפים הנמוכים זיתים אחדים. שוב משה גזם כמה ענפים וכל הפעילות נעשתה בחדר ליד השולחן. השנה היו פחות זיתים על העץ אך הפעם הזיתים היו שחורים.
במהלך הפעילות, כל אחד חיפש את הזיתים בין הענפים והעלים. אותם ריכז בקערה. מיששנו מעכנו והרחנו את הזיתים. אפשר להבחין גם במגע בין הזיתים השחורים לשאר הזיתים הסגולים והירוקים. כי השחורים רכים ועסיסיים יותר. את הידיים עם מוהל הפרי לא מיהרנו לנגב, מרחנו את הנוזל עתיר השמן בין כפות הידיים. עוד נדבר אודות השימושים והערכים של הזית על כל חלקי העץ.
את הזיתים שמסקנו, לאחר רחיצה וניגוב – מלאנו בצנצנות עד שפתם.
אחר השלמנו ככל האפשר למלא מלח גס וסגרנו היטב את הצנצנות. כמו נס כד השמן, מצאנו צנצנת מהזיתים הירוקים שכבשנו בשנה שעברה. אז התענגנו באכילת התוצרת המשובחת שלנו.

הציוד הדרוש

יריעה מתחת לעץ
מזמרה או מספרים
שקית או קערה לאיסוף הזיתים
צנצנות מחוטאות עם מכסה
מלח גס
מדבקות תוויות שהוכנו מראש

נושאים לשיחה

בשיחה דיברנו על תכונת ההישרדות של עץ הזית גם יותר מאלף שנים, היכולת להתגבר על פציעה, שבר, כריתה ואפילו שריפה. יש לו יכולת להתחדש ולהצמיח גם נצרים – דור חדש! כמה מופלאה תכונה זאת עם מראהו. לכן הרבו אומנים שונים לצייר ולכתוב על עצי הזית
שוחחנו על פגיעות, על רוח ההתגברות ועל החתירה להצמיח דור חדש. על ההסתפקות במועט ועל היותו סמל לכולנו.
על תכונות ושימושים לתזונה ולמרפא של הזית על כל חלקיו
בהאזנה לשיר: “דרישת שלום” מפי ירדנה ארזי ולהקת הנחל – מילים: רחל שפירא.

פרטים נוספים

סיימנו את הפעילות באיסוף העלים לרחיצה וייבוש
פעילויות המשך: מעקב אחר הזיתים במלח כל יומיים במהלך השבועיים: סינון המים החזרת המלח והנסה לצנצנת. מומלץ ליצור לחץ על הזיתים. כעבור שבועיים הם מוכנים, מסירים את כל המלח הנותר יוצקים מעל שמן זית ואוכלים בהנאה. הכנת תה מעלי הזית.

ניצה דהן

מטפלת בגינון מוסמכת העמותה מנחה קבוצות גינון ומטפלת בגינון באנשים עיוורים ולקויי ראייה במרכז אור מגדל אור -בית העיוור באר שבע מאמינה שניתן למצוא דרך לכל אדם לממש את יכולתו לעיתים בעזרת עזרים מפצים. החיבור אל הטבע והעשייה הגננית מזמנת חוויות עוצמתיות של בריאת חיים ושל הצלחה והזדמנות לחלוק זאת עם חברים. במרחב הגינה ניתנת הזדמנות לראות, לחוות ולהבין בדרכים אחרות. פעילה בוועד העמותה ומשמשת כרכזת הוועדה להעשרה מקצועית. מדריכה סטודנטים במסגרת התמחות וקולטת סיורי הדרכה לסטודנטים לגינון טיפולי מהמכללות השונות ואחרים.
לתכנים נוספים

כתיבת תגובה

תוכן העניינים
זיתים מן הבוסתן