מגייסים כוחות למצבי דחק בעת המלחמה מצמחי המרפא שליד הבית

מאת: ניצה דהן

מטרות הפעילות

רגשית, קוגניטיבית, רב חושית וגופנית:
* להציף את תופעות החרדה השונות ולתת להם מקום להעלות יחד הצעות משלהם
* להבין את מנגנוני הלחץ וכיצד ניתן לסייע
* להכיר צמחי מרפא העונים לצורך הזה
* להתנסות בשימוש פשוט וזמין בחלק מהצמחים
לבצע בקבוצה תרגילי הפגה ונשימה שקל להיעזר בהם בשעת הצורך

מהלך הפעילות

על השולחן נמצאים ענפים של צמחי מרפא מהגינה שלנו: לואיזה, מליסה, לבנדר ורוזמרין. לשתף, לדבר להקשיב, ולהפעיל את החושים – עם הכניסה לחדר הריחות כבר באוויר. שיחת הפתיחה זרמה מהם – על רגעי החרדה ביום שבת, איך ומה עשה כל אחד וגם מעגלי ההיכרות עם נפגעים שונים. עד כמה זה קרוב מכאיב מפחיד ומכעיס. לקבל הסבר על מצבי לחץ וחרדה ולהבין מה קורה לנו. להכיר שני סוגי צמחים זמינים ולהתנסות בשימוש מידי מסייע.
הרחנו את עלי הלואיזה והמליסה חלטנו תה מרגיע ומסייע לשיפור השינה.
את ענפי הרוזמרין והלבנדר אחזנו בין כפות הידיים שאפנו את ריחם וחשנו אנרגיה מתחדשת – עוד דרך מיידית להרגעה. להאזין לשיר מפי חווה אלברשטיין “החיטה צומחת שוב” כל חבר אסף בשקיות מצמחי המרפא שבחר לקחת הביתה.

הציוד הדרוש

ענפי צמחי התבלין במגש אישי,
קנקן מים חמים עם עלים לחליטת תה,
כלים להכנת תה לכולם.
קערה עם פקעות ובצלים – תפוח אדמה, בטטה ובצל יבש סגול שהתעוררו מעצמם

נושאים לשיחה

על חוויות החרדה שלהם עם הסבר כל תהליכי הישרדות של המוח ומערכת העצבים
על דרכי התמודדות ואיזו דרך מתאימה למי. איך העשייה והפעלת החושים מסייעים לנו עשייה בגבולות האפשר – למתן חשיפה לתקשורת למה זה חשוב. להתקשר כדי להתעניין, לחזק ולהתחזק, להכין משהו פשוט וקל, לחזור לתחביב, להאזין למנגינות ולשירים מחזקים.
להכיר בעובדה שהחיים לא נעצרים, הטבע בתהליך מתמשך ומפתיע. בדקנו את הפקעות והבצלים שהחלו להתעורר מעצמם. הביטחון שהתופעה נוסכת בנו במצבים של אי וודאות וחוסר אונים.

פרטים נוספים

הקראת שיר של שניקה שקד – או יעל קלו מור

אמונה | שניקה שקד

אם הפרחים עדיין פורחים,
אם השמש עדיין זורחת מדי יום,
אם העונות עדיין מתחלפות בתורן,
אם הרוח עדיין נושבת,
אם השמיים עדיין מעלי,
אם הים עדיין נע,
אם ההרים עדיין עומדים על תילם,
אם הנחלים עדיין זורמים לים,
אם הירח עדיין מתמלא ומתרוקן,
אם העצים עדיין נותנים פירותם,
אם כל הטבע עדיין מאמין,
אז גם אני.

מאת: שניקה שקד

כך פועמים החיים | שניקה שקד

לא תמיד יש לנו אור לחלק,
לא תמיד הידיים שלנו מלאות,
זה בסדר
גם הירח המלא מתרוקן
גם הים נסוג לאחור
גם הפרחים קומלים
גם השמש שוקעת
ככה פועמים החיים
התכווצות והתרחבות,
אך תמיד היי יודעת,
כפי שהירח לא מתאכזב מהתרוקנותו
כי יודע הוא שטבעו להתמלא,
והים לא נבהל משפלו
כי יודע הוא שטבעו לנוע קדימה,
והפרחים אינם חוששים מגסיסתם
כי יודעים הם שטבעם לפרוח,
והשמש לעולם אינה עצובה משקיעתה
כי יודעת היא שטבעה לקום לזרוח,
אז גם אם ידייך ריקות כעת
ואין לך אור לחלק,
דעי גם את
שטבעך
לחזור
ולשמוח

מאת: שניקה שקד

רוח / יעל קלו מור

וְאִם אַתְּ אוֹהֶבֶת לִצְעֹד, תִּצְעֲדִי
וְאִם אַתְּ אוֹהֶבֶת לִרְקֹד, תִּרְקְדִי
וְאִם אַתְּ אוֹהֶבֶת לְבַשֵּׁל, תְּבַשְּׁלִי
וְאִם אַתְּ אוֹהֶבֶת לֶאֱהֹב, תֹּאהֲבִי
וַאֲפִלּוּ אִם
אַתְּ אוֹהֶבֶת לִשְׂמֹחַ
בַּהַתְחָלָה זֶה יִהְיֶה קְצָת בְּכֹחַ
תִּשְׂמְחִי, זֶה יְשַׂמֵּחַ
וַאֲפִלּוּ אִם
אַתְּ אוֹהֶבֶת לְנַגֵּן
מִשֶּׁהוּ כְּבָר יִשְׁמַע
לְרֶגַע יִתְרַוֵּחַ
וְאִם לְדַבֵּר
עִם חֲבֵרָה אוֹ חָבֵר
הַלֵּב מִיָּד מִתְחַבֵּר
וְאִם לְשַׂחֵק תְּשַׂחֲקִי
תִּצְלְלִי לְמָקוֹם אַחֵר
וְאִם לִכְתֹּב
וְאִם לִבְהוֹת
וְגַם אִם לָנוּחַ

הָעִקָּר לְהַזְרִים אֶת מַחְזוֹר הַחַיִּים

הָעִקָּר לְהָעִיר אֶת הָרוּחַ

התאמת הפעילות למצבי דחק

הפעילות תוכננה כולה למצב של משבר, דחק וחרדה

ניצה דהן

מטפלת בגינון מוסמכת העמותה מנחה קבוצות גינון ומטפלת בגינון באנשים עיוורים ולקויי ראייה במרכז אור מגדל אור -בית העיוור באר שבע מאמינה שניתן למצוא דרך לכל אדם לממש את יכולתו לעיתים בעזרת עזרים מפצים. החיבור אל הטבע והעשייה הגננית מזמנת חוויות עוצמתיות של בריאת חיים ושל הצלחה והזדמנות לחלוק זאת עם חברים. במרחב הגינה ניתנת הזדמנות לראות, לחוות ולהבין בדרכים אחרות. פעילה בוועד העמותה ומשמשת כרכזת הוועדה להעשרה מקצועית. מדריכה סטודנטים במסגרת התמחות וקולטת סיורי הדרכה לסטודנטים לגינון טיפולי מהמכללות השונות ואחרים.
לתכנים נוספים

כתיבת תגובה

תוכן העניינים
מגייסים כוחות למצבי דחק בעת המלחמה מצמחי המרפא שליד הבית