סידור פרחי בר – קערת פסח אביבית
- נושא הפעילות: עונות שנה, חגים
- סוג הצמח: עונתיים, פרחים כל שהם פרחי בר, פרחי גינה או זר פרחים מחנות הפרחים
- משך זמן הפעילות כ 20 דקות
- קהל היעד: מתאים לכולם
מטרות הפעילות
• התייחסות רב חושית – לצבעים המרקמים והריחות
• התייחסות קוגניטיבית – מידע אודות הצמחים העונה מחזור החיים הסביבה בה צמחו
• התייחסות רגשית – לגבי הפריחה, מרחבי הטבע, זיכרון אישי וכו'
• התייחסות מוטוריקה גסה ועדינה – טיול במרחב, קטיף ואסיף הפרחים וקשר יד עין – גזירה, ניקוב, השחלה, הנחה בכיוון הנכון בקערה
• התייחסות אישית – חוויית הצלחה ותחושת לקיחת חלק בהכנות לחג
מהלך הפעילות
• גוזרים ריבועים בני 2 סמ"ר מהניילון
• גוזרים את הפרחים שיישאר גבעול קצר בן 2 ס"מ
• מנקבים בעזרת הקיסם חור בכל פיסת ניילון ומשחילים את גבעול הפרח דרך החור
• מניחים את הפרחים בקערה כשפיסת הניילון צפה במים
• מסדרים את הפרחים בתוך הקערה
והרי סידור חגיגי לחג האביב
הציוד הדרוש
• זר פרחים לא גדול
• קערה עם מים, רצוי שתהייה שקופה
• מספרים
• ניילון אריזה אוורירי – פצפצים
• קיסם
נושאים לשיחה
* מידע אודות הצמחים והפרחים בהם השתמשנו ברמה המתאימה לאוכלוסייה ואם אפשר שיתוף במידע הקיים אצל המטופלים
* אודות חוויית העשייה והתוצר שהתקבל אם היה קושי או פיתרון ביצוע
* בימי הקורונה על משמעות האביב, הפריחה וגעגוע למרחבים שלא עוצרים גם בימים אלה
* סדר מה זה עבורנו לא רק בהיבט החג
* קערת הפסח פורחת להכניס יצירתיות למסורת החג
* העלאת זיכרון מחוויות קודמות עם פרחים ועם סידור פרחים
פרטים נוספים
הימים ימי אביב שנת 2020, אך אנחנו מצווים להישאר בבתים או בטווח 100 מ' מהבית.
אז גם יציאה לפינת המחזורית היא טיול. חמושה במסכה יצאתי לטיול. מאחורי המחזורית גיליתי שדה בר פורח במלוא הדרו. עמדתי משתאה מכתמי הצבע, רחש מבקרי הפרחים וציוץ הציפורים. לא יכולתי להתאפק אז קטפתי זר פרחים להכניס קצת אביב לביתנו.
וכך בעודי חוזרת בצעדים קלילים כשזר אביבי בידי, חשבתי על פעילות פשוטה ונעימה גם עם הילדים והנכדים מרחוק. הרי בימים אלה למדנו להיעזר ביישומי תקשורת של סרט (zoom).
וכמובן פעילות טיפולית עם מגוון רחב של אוכלוסיות כי זוהי פעילות פשוטה.
פעילות סמלית לקראת פסח חג האביב
* מכיוון שלא היה לי ניילון מתאים, פרקתי ממעטפה מרופדת את הניילון המתאים.