על שימור והכנת עלי מנגולד במילוי פריקי

מאת: ניצה דהן

מטרות הפעילות

מידע אודות מחזוריות, העלאת זיכרון תהליכי של שלבי הצמיחה וההתנסויות הקודמות.
עבודת צוות, חלוקת תפקידים לעצמאות הביצוע.
מטרות רב חושיות

מהלך הפעילות

תחילה קטפנו את עלי המנגולד, רחצנו היטב חלטנו במים רותחים והנחנו לצינון קל. זה הזמן להכין את המילוי. הפשלנו שרוולים וכל אחד קיבל תפקיד: לקצוץ את עלי הנענה, או את עלי הפטרוזיליה, לכתוש שום, לסחוט מיץ לימונים, לאסוף בקערה ולערבב את הירוקים הקצוצים עם הפריקי שעבר השרייה של שעתיים במים רותחים לקיצור התהליך. להוסיף 3 כפות שמן זית, 3 כפות רכז רימונים, 3 כפות בצל מטוגן, מלח פלפל ובהרט. בצד הוכנו גם פרוסות של 3-4 עגבניות. חצי מכמות העגבניות פרסו בתחתית הסיר מעליהן נסדר את הממולאים.
לכל אחד על המגש האישי הונחו עלים וצלוחית מתערובת הפריקי. החברים כבר מנוסים לכן במהירות מפתיעה כל אחד גלגל במומחיות את עלי המנגולד. אותם הנחנו בצפיפות בסיר, עליהם הונחו פרוסות העגבנייה הנותרות, מעט מים עם מיץ לימון, רכז רימונים ותבלינים. לאחר בישול של כשעה, זכינו לאכול מעדן שלא טעמנו מעולם.

הציוד הדרוש

מזמרה או מספרים לקטיף המנגולד וקערה או שקית לאיסוף
עלי מנגולד -2 צרורות,
5 עגבניות,
2 לימונים,
2 כוסות פריקי – חיטה מעושנת,
בצל מטוגן,
רכז רימונים
נענע
פטרוזיליה,
בהרט מלח ופלפל.
קרש חיתוך,
סכין,
מסחטת מיץ,
סיר עם מכסה,
קערות ומגשים אישיים

נושאים לשיחה

פתיחה: קיץ, סוף עונת עלי המנגולד בגינה הטיפולית. כבר הספקנו להכין בורקס עם עלי מנגולד וגבינות, טורטיות עם עלי מנגולד עשבי תיבול וביצה. הפעם, בעקבות היכרות עם הדגן –חיטה ושעורה. שוחחנו על קציר השעורים כי השעורה מבשילה בניסן ואילו החיטה נמצאת בשלב השיבולים הירוקות. יעברו 49 יום עד קציר החיטים. אך בגלל הסקרנות הרבה לגבי גודל גרעיני החיטה, נעשה קציר חלקי של חיטה. חיטה ירוקה אין אפשרות לשמור ולאחסן אלא לאחר תהליך של עישון וייבוש. זוהי חיטה הנקראת פריקי. ערביי הגליל משתמשי בפריקי לתבשילים שונים. הסקרנות שלנו הובילה להעזה לנסות ולהכין את עלי המנגולד הגדולים במילוי פריקי.

שיחת סיכום ותובנות: זה הזמן לגלות את ערכה של העזה לנסות דברים חדשים. לגלות שידע וניסיון שצברנו מומחיות במילוי בעבר, משמש אותנו בהצלחה גם במאכלים חדשים. דבר לא הולך לאיבוד. כפי שגם החיטה הירוקה עברה תהליך שימור. אנחנו משמרים ניסיון, צוברים ביטחון ותחושת הסיפוק והחוויה המשותפת מחברת את כולנו כקבוצה מלוכדת.

פרטים נוספים

מידע אודות תרבות חקלאית קדומה וכיצד כיום מחזירים לתרבות האוכל מאכלים מהעבר
פעילת המשך: ניקוי הערוגה והכנה לזריעה ושתילת קיץ ממה שכבר הנבטנו: תירס, עגבניות, פלפלים, חצילים דלעת, במיה בשילוב טגטיס

ניצה דהן

מטפלת בגינון מוסמכת העמותה מנחה קבוצות גינון ומטפלת בגינון באנשים עיוורים ולקויי ראייה במרכז אור מגדל אור -בית העיוור באר שבע מאמינה שניתן למצוא דרך לכל אדם לממש את יכולתו לעיתים בעזרת עזרים מפצים. החיבור אל הטבע והעשייה הגננית מזמנת חוויות עוצמתיות של בריאת חיים ושל הצלחה והזדמנות לחלוק זאת עם חברים. במרחב הגינה ניתנת הזדמנות לראות, לחוות ולהבין בדרכים אחרות. פעילה בוועד העמותה ומשמשת כרכזת הוועדה להעשרה מקצועית. מדריכה סטודנטים במסגרת התמחות וקולטת סיורי הדרכה לסטודנטים לגינון טיפולי מהמכללות השונות ואחרים.
לתכנים נוספים

כתיבת תגובה

תוכן העניינים
על שימור והכנת עלי מנגולד במילוי פריקי