צמחי בר עונתיים לא קצרי חיים – מחזוריות בלי סוף

מאת: ניצה דהן

מטרות הפעילות

התייחסות לשינויי העונות, מחזור החיים הקצר של הצמחים העונתיים
התייחסות לתופעה קוגניטיבית ורגשית – לא באשמתנו, הזדמנות לאסוף זרעים
על עצמאות הצמחים להזריע את עצמם יש להם מנגנונים לדאוג להמשכיות
שימוש בשרידי ראייה, פעילות רב חושית ומוטוריקה של האצבעות וכפות הידיים

מהלך הפעילות

ניקוש צמחי הבר שקמלו וחלוקתם על מגשים אישיים לבנים להדגשת הניגודיות.
מישוש ושיחה מה קרה לצמחים למה נבלו ומה יהיה גורלם. בעזרת כפות הידיים , האצבעות או נפה, החברים מנסים לשחרר את הזרעים הזעירים של הפרגים והציפורנית. לחוש כמה הם זעירים.
איסוף הזרעים לשקיות נייר סגירה והשחלת סרט לאחסון.
בחלקו השני של המפגש, התייחסנו לאדניות פרחי החורף שלנו שגם מצבם בראשית קמילה. גילינו שחלק הזריעו את עצמם בין צמחי התבלין. ריכזנו עבורם את השתילים הללו במגשים האישיים וחידשנו שתילה באחת האדניות אותה העלינו לגובה המתאים לעבודה בישיבה האויר הפתוח ובצל כשברקע נשמע גם ציוץ הציפורים.

הציוד הדרוש

* מגש לבן אישי, * נפה, * כוס או קופסה מרובעת שקל לשפוך מתוכה את הזרעים * שקיות נייר, * סרט או חוט ברזל לקשירה. לפעילות ב’ * מקלטרות, * שתילי אמנון ותמר במגשים אישיים, * אדנית לקלטור ושתילה.

נושאים לשיחה

תחושות כשמגלים שהצמחים נבלו והתייבשו. האם זה הסוף? מוות, אכזבה? האם באשמתנו? על מחזור חיים קצר של עונתיים לעומת רב שנתיים. על כך שגם כשהצמחים נבולים טמון בהם כוח לצמיחה חדשה – מחזור חיים נוסף. בטבע הם עושים זאת ללא עזרה בזמן ובתנאים המתאימים להם. השווינו בין פרחי הבר לפרחי התרבות של אמנון ותמר. עלתה שיחה על אופטימיות, התחדשות ותקווה.

פרטים נוספים

כדי לראות ולאסוף זרעים מצמחי אמנון ותמר, הראיתי שאפשר לקחת סרט דביק להניח על ההלקט הפתוח והזרעים נדבקים לפיסת הדבק אפשר למשש ולחוש ולנער במקום הרצוי. אנחנו השתמשנו בסרט מסקינג טייפ בהיר שמהווה רקע מנוגד לצבעי הזרעים ומסייע ללקויי הראייה להפעיל את שרידי הראייה.אפשר להכין כדורי זרעים מפרחי הבר, להנביט זרעי חוטמית זיפנית, לפרק תרמילי תורמוס. להאזין לשיר פרח בר והחלפת שתילה של פרחים וירקות חורף באלה של הקיץ

פעילויות המשך:

ניצה דהן

מטפלת בגינון מוסמכת העמותה מנחה קבוצות גינון ומטפלת בגינון באנשים עיוורים ולקויי ראייה במרכז אור מגדל אור -בית העיוור באר שבע מאמינה שניתן למצוא דרך לכל אדם לממש את יכולתו לעיתים בעזרת עזרים מפצים. החיבור אל הטבע והעשייה הגננית מזמנת חוויות עוצמתיות של בריאת חיים ושל הצלחה והזדמנות לחלוק זאת עם חברים. במרחב הגינה ניתנת הזדמנות לראות, לחוות ולהבין בדרכים אחרות. פעילה בוועד העמותה ומשמשת כרכזת הוועדה להעשרה מקצועית. מדריכה סטודנטים במסגרת התמחות וקולטת סיורי הדרכה לסטודנטים לגינון טיפולי מהמכללות השונות ואחרים.
לתכנים נוספים

כתיבת תגובה

תוכן העניינים
צמחי בר עונתיים לא קצרי חיים – מחזוריות בלי סוף