יציקת תמונת גבס של פרחי בר להשאיר עוד את פרחי הבר

מאת: ניצה דהן

מטרות הפעילות

מעקב והבחנה בשינויי הצמיחה של פרחי הבר.
התייחסות לתהליכי הצמיחה וסיום מחזור החיים המהיר – לאחר דאגה לדור ההמשך הבשלת פירות וזרעים.
סימבוליות ואנלוגיה לאביב הנעורים לסוף האביב כסוף החיים
הרצון לעצור את הזמן – לשמור על שליטה
פעילות יצירתית הטבעה ויציקה הפעם תהליך שרק בסופו תתגלה התוצאה לעבוד בחוסר שליטה ואי וודאות.

מהלך הפעילות

יציאה קצרה לגינת פרחי הבר למעקב אחר שינויי הצמיחה.
איסוף כמה צמחים פורחים מכל סוג לפעילות היצירה.
בחדר כל אחד בחר את אחד הצמחים משש והתייחס לפרטים.
כל אחד קיבל גוש חימר בגודל של קלמנטינה לעשות כדור ולרדד על קרש חיתוך מצופה שקית ניילון.
מניחים רינג שהכנתי ממיכל שהתחתית הוסרה – לוודא שהשטח גדול במעט מכל הצדדים.
מסדרים את הפרח על משטח החימר, מניחים דף מעל ומרדדים מעט ובודקים האם הצמח כולו הושקע. אם לא, חוזרים לרדד בשנית.
מסירים את הנייר, שולפים בזהירות את הצמח – מתקבל תשליל שקוע – נגטיב.
מקבעים את הרינג כך שהתשליל בתוך העיגול. מהדקים את שולי החימר לדפנות החיצוניים של הרינג כדי לאטום מפני זליגת עיסת הגבס.
מערבבים אבקת גבס עם מים לתערובת דלילה מטחינה. יוצקים פנימה דופקים מעט לשחרר בועות אויר ומניחים עד התגבשות כשעה
עדיין לא ברור מה תהייה התוצאה. למרות שהבאתי מוצר מוכן למישוש.
כעבור שעה הופכים ומקלפים את החימר ואורזים בשקית ובמגבת לחה לשימוש חוזר.
ואז מתגלה התבליט – הפוזיטיב. להניח לייבוש מוחלט כשבוע.
זה הזמן לשיחה.

דוגמא של הפעילות אפשר לראות כאן: https://pin.it/7IqhqQeo9

הציוד הדרוש

  • אבקת גבס ומים ביחס של 1 גבס ל 2 מים בערך כ 1כוס גבס לעבודה אחת תלוי בגודל התמונה
  • אפשרויות למסגרת ליציקה: – רינג ממיכל ללא הבסיס, מסגרת תמונה בגודל מתאים, תבנית אפייה ועוד
  • קוביית חימר רך בגודל 5×5ס”מ לכל אחד
  • קרש חיתוך עטוף שקית ניילון
  • מערוך
  • פינצטה לשליפת הצמח
  • כלי לערבוב
  • חומרים צמחיים להטבעה – הפעם פרחי בר וצמחי תבלין בפריחה

נושאים לשיחה

  • לעבוד על “עיוור” כשול מבינים מה ולמה עבדנו לפי ההוראות – לסמוך על המנחה.
  • על נגטיב ופוזיטיב – תשליל ותבליט. התשליל הוא היפוכו של הצמח, חלל האין צמח. לעומת תבליט – מילוי החסר בנייה מחדש.
  • האם אפשר לשמר את הפריחה? להשאיר אותה עוד קצת? ואולי לשמר?
  • על האביב כדימוי לנעורים המתפרצים בפריחה ובולטות. ועל אובדן עם צירופי מילים המתארים את המצב: נקטף באביב חיו, אביב נעוריו.
  • על שימור, הארכת הקיום לעומת האובדן – “קצר האביב” דרכי שימור, זיכרון הנצחה.
  • יצירת תמונת אביב שלא נובלת ואפשר לקחת הביתה ולהתגאות, לתת כמתנת חג.

פרטים נוספים

תוך כדי העבודה האזנו לשירו של דוד גרוסמן – לזכרו של בנו.
הלחין ושר: יהודה פוליקר לאחר מכן שיחה על השיר.
“קצר הוא כל כך האביב” 

התאמת הפעילות למצבי דחק

כל הפעילות מותאמת למצב של שכול אובדן והנצחה

ניצה דהן

מטפלת בגינון מוסמכת העמותה מנחה קבוצות גינון ומטפלת בגינון באנשים עיוורים ולקויי ראייה במרכז אור מגדל אור -בית העיוור באר שבע מאמינה שניתן למצוא דרך לכל אדם לממש את יכולתו לעיתים בעזרת עזרים מפצים. החיבור אל הטבע והעשייה הגננית מזמנת חוויות עוצמתיות של בריאת חיים ושל הצלחה והזדמנות לחלוק זאת עם חברים. במרחב הגינה ניתנת הזדמנות לראות, לחוות ולהבין בדרכים אחרות. פעילה בוועד העמותה ומשמשת כרכזת הוועדה להעשרה מקצועית. מדריכה סטודנטים במסגרת התמחות וקולטת סיורי הדרכה לסטודנטים לגינון טיפולי מהמכללות השונות ואחרים.
לתכנים נוספים
תוכן העניינים
יציקת תמונת גבס של פרחי בר להשאיר עוד את פרחי הבר