משחק החלפת תפקידים בזוגות – לראות ולא לראות – לראות אחרת

מאת: ניצה דהן

מטרות הפעילות

לראות או לא לראות מה שנמצא סביבי, מה שאני עושה – במובן הפיזי ומעשי – הלכה למעשה • לראות או לא לראות את האחר • לראות או לא לראות את עצמי

דרך פעילות משחקית וחוויה אישית, להבין דרכי פעולה של בעל עיוורון, הקשיים וההתאמות וכן של מי שמסייע כרואה – המטפל. להבין כיצד ניתן לראות אחרת. מטרה ביצועית, קוגניטיבית, רגשית וחברתית טיפולית הדדית.
המשימות: בזוגות האחד עם כיסוי עיניים והשני רואה ומתחלפים לאחר כל משימה
1. השחלת שרשרת עלים מגולגלים עם חוט ומחט
2. זריעה במגש הנבטה
3. *משימת התמצאות: ללכת ולהגיע לעמדת השקיה למזלף ולהשקות
4. זיהוי בין פריטי ירקות ופירות

מהלך הפעילות

המשימה הראשונה הייתה משותפת לכולם בישיבה עם כיסוי עיניים. על המגש האישי הונחו עלים של ער אציל ועלי הדר, וחוט מושחל עם מחט. ראשית מנסים להכיר את העלים השונים, לבחור כיצד להשחיל, איך לשמור שהחוט לא יברח. בריכוז רב נאספו פרטים, נבחרה דרך פעולה והמשימה הושלמה. בשיח ניכר השוני בין אלה שהתרכזו בפעולה, בתהליך לבין אלה שהתרכזו בנראות התוצר. לכאורה היה פשוט אך התחושה לא נעימה של אי וודאות, קצת פחד, וקצת תחושה של חוסר אונים, חוסר מסוגלות. אחר אספו את עצמם בריכוז להבחין ולבצע. הרגישו הקלה כשיכלו להסיר את כיסוי העיניים. מייד התבוננו במעשה ידיהם.
במשימה השנייה התחלקו לזוגות – האחד רואה מלווה והשני עם כיסוי עיניים. לפניו הונח מגש אישי עם זרעים שונים ומגש מחולק ל 3 תאים.
המשימה להבדיל בין סוגי הזרעים, למיין ולהניח כל סוג בתא נפרד. כדי שלאחר מכן ייבחר סוג זרעים לזריעה במגשי “חישתיל”
לפני ההתנסות אם יש חלוקת תפקידים חשבו לפני ההתנסות מה תפקידו של הרואה ומה תפקידו של מוגבל הראייה?
הפעם ראיית המלווה הקשתה על איפוק, לאפשר להתנסות לטעות לגלות ולתקן בעצמם. להקשיב אם זקוקים לסיוע, אם צריך לרמוז ולעודד בירור מה תפקידי.
לאחר ההתנסות, מה חידשנו לעצמינו? ומה ניקח איתנו לחילוף התפקידים
חילוף תפקידים ומעבר למשימת זריעה. על המגש האישי מונחים מגשי זריעה “חישתיל” מחולקים ליחידות של 4X6 תאים, אדמה למילוי וזרעים שנבחרו.

הציוד הדרוש

כיסויי עיניים, מגשים אישיים,
מגשי חישתיל בגודל של כ4-6 שורות של 4 תאים,
זרעים גדולים
עלים שונים בגודל מרקם וריח,
חוט ומחט,
תערובת שתילה,
מזלף עם מים
כף שתילה

נושאים לשיחה

על החוויה האישית לראות / לא לראות / לראות אחרת,
בין דעות קדומות לגבי בעל מגבלה בכלל ולגבי עיוורים ולקויי ראייה
להתגבר על חשש ורתיעה ולגיוס ידע קודם ולפעול. בהתחלה, ובמעבר לעוד שלב של התנסות המסתמכת על מה שכבר נלמד כתכנית רצף פעילויות מצמיח.
על החוויה של הרואה לשלוט ברצון למנוע קושי וכישלון של העיוור מבלי שיבקש עזרה.
על התובנות לעבודה הטיפולית עם לקויי ראייה ועיוורים וגם עם אחרים.
על סימולציה ככלי מקצועי רב עוצמה להבין את מהות הקושי, את הצורך והתפקיד של המטפל כדי לחזק יכולות העזה ועצמאות ולשחרר ככל האפשר מתלות.
זרקור מעט על: העזה עצמאות תמיכה ורחמים אחריות, הפתעה סיפוק מול חשש חוויית ההצלחה מול כישלון ואכזבה – אם המשחק. ועל ההתנסות בחילוף תפקידים – סימולציה

פרטים נוספים

אפשר להעשיר את הפעילות עם הרחבת החושים המשתתפים: להשמיע שיר או נעימה, להקריא סיפור, לעלות את מורכבות הפעילות במרחב. להוסיף נתונים לזיכרון התמצאות
כגון: המזלף להשקיה יהיה ממוקם על שולחן אחר, ליד הברז. יהיה צורך להשתמש ברמזי התמצאות בסיוע של מלווה או בלעדיו.

ניצה דהן

מטפלת בגינון מוסמכת העמותה מנחה קבוצות גינון ומטפלת בגינון באנשים עיוורים ולקויי ראייה במרכז אור מגדל אור -בית העיוור באר שבע מאמינה שניתן למצוא דרך לכל אדם לממש את יכולתו לעיתים בעזרת עזרים מפצים. החיבור אל הטבע והעשייה הגננית מזמנת חוויות עוצמתיות של בריאת חיים ושל הצלחה והזדמנות לחלוק זאת עם חברים. במרחב הגינה ניתנת הזדמנות לראות, לחוות ולהבין בדרכים אחרות. פעילה בוועד העמותה ומשמשת כרכזת הוועדה להעשרה מקצועית. מדריכה סטודנטים במסגרת התמחות וקולטת סיורי הדרכה לסטודנטים לגינון טיפולי מהמכללות השונות ואחרים.
לתכנים נוספים

כתיבת תגובה

תוכן העניינים
משחק החלפת תפקידים בזוגות – לראות ולא לראות – לראות אחרת